فقط در این شرایط زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند!

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از آثار حقوقی که ازدواج برای افراد در پی دارد، ارث است؛ اما زن و مرد در شرایط خاصی از یکدیگر ارث می‌برند.
ارث زن و شوهر

ارث زن و شوهر یکی از مسائل بسیار مهم و پر چالش در قانون است. زمانی که زن و مردی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، نسبت به اموال هم سهم‌الارث دارند. در واقع ازدواج، هم روی روابط فردی میان زوجین تأثیر دارد، هم روی وظایف و روابط مالی میان آن‌ها. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

ارث زن و شوهر

یکی از نکات بسیار مهم در ارث زن و شوهر از یکدیگر، آن است که حتماً زن و شوهر باید در عقد دائم هم باشند و زنی که در صیغه مرد است هیچ ارثی از وی نمی‌برد. به بیان دیگر یکی از مهم‌ترین شروط ارث‌بردن زن و شوهر از یکدیگر عقد دائم است.

ممکن است گمان کنید اگر ازدواج موقت باشد؛ اما زوجین در عقد شرط کنند که از هم ارث ببرند، این اتفاق خواهد افتاد؛ اما باید بگوییم که این تصور اشتباه است و حتی اگر زوجین ضمن عقد ارث را شرط کنند نیز نمی‌توانند این شرایط را تغییر دهند.

ارث زن

شرط بعدی آن است که باید رابطه نکاح دائم زمانی که یکی از زوجین فوت می‌کنند نیز پابرجا باشد. یعنی طلاق نگرفته باشند مگر اینکه طلاق از نوع رجعی باشد. یعنی امکان برگشت در دوران عده برای مرد وجود داشته باشد.

در این شرایط اگر مرد به همسر خود در دوران عده رجوع کند، اثر طلاق از بین رفته و سهم‌الارث به زوجی که در قید حیات است می‌رسد. اگر به مطالبی پیرامون طلاق علاقه دارید، به مطلب زنان چگونه عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت کنند؟ مراجعه کنید.

تنها در یک صورت است که زن و مرد بدون وجود رابطه نکاح، از یکدیگر ارث می‌برند و آن هم مربوط به زمانی است که مرد در بیماری به سر ببرد و زن خود را به مدت یک سال طلاق بدهد.

پس از گذشت این زمان اگر مرد بر اثر همان بیماری فوت کرده باشد، زن از مرد ارث می‌برد. یکی از شروط لازم برای ارث‌بری آن است که در زمان فوت، یکی از زوجین حتماً در قید حیات باشد.

ارث شوهر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب هرگز جواب توهین دیگران را ندهید، مجازات دارد را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …