زنان چگونه عسر و حرج خود را در دادگاه ثابت کنند؟

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ازآن‌جهت که حق طلاق با مرد است، زنان تنها در برخی موارد خاص که قانون پیش‌بینی نموده است، می‌توانند درخواست طلاق نمایند که یکی از موارد و مصادیق آن، طلاق عسروحرج است.
اثبات عسر و حرج زن

اثبات عسر و حرج زن یکی از موارد مهمی است که زنان دنبال آن هستند. اگر زن، در طول زندگی مشترک خود با شوهرش دچار عسروحرج یا سختی شدیدی شود، به‌نحوی‌که این سختی و مشقت، به‌هیچ‌وجه برای وی قابل‌تحمل نباشد، می‌تواند درخواست طلاق کند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

عسر و حرج چیست؟

این موضوع که عسروحرج چیست، در تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، ذکر شده است که بر اساس آن: «عسروحرج، عبارت است از به‌وجودآمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زن، با مشقت همراه ساخته و تحمل آن، مشکل باشد». براین‌اساس، در تعریف عسروحرج، می‌توان گفت که شرایط سخت و غیرمتعارفی که تحمل آن از عهده زن خارج بوده و به‌واسطه چنین شرایطی نتوان به زندگی مشترک ادامه داد، تحت عنوان عسروحرج، شناخته می‌شود.

مصادیق اثبات عسر و حرج زن 

از مصادیق عسروحرج عبارت‌اند از:

  • اگر مرد زندگی مشترک را حداقل به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه ترک کند.
  • مرد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد داشته باشد.
  • محکومیت قطعی مرد به حبس ۵ سال یا بیشتر.
  • ضرب و جرح و دشنام دادن و توهین یا هرگونه سوء رفتار مستمر مرد.
  • ابتلای مرد به بیماری‌های صعب‌العلاج روانی ساری یا عارضه صعب‌العلاج که زندگی مشترک را مختل نماید.

مصادیق اثبات عسر و حرج زن 

طلاق با اثبات عسر و حرج زن

بر اساس ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی، درصورتی‌که ادامه زندگی مشترک باعث ایجاد عسروحرج یا سختی غیرمتعارفی برای زن شده باشد، زن می‌تواند به دادگاه یا حاکم شرع مراجعه و درخواست طلاق کند؛ اما نکته مهمی که در خصوص طلاق با استناد به عسروحرج وجود دارد، این است که اگر عسروحرج زن در دادگاه اثبات شد، دادگاه مرد را اجبار به طلاق‌دادن زن می‌نماید؛ بنابراین، در طلاق با استناد به عسروحرج زن، نیازی نیست که حتماً مرد راضی به طلاق‌دادن زن باشد.
حتی، درصورتی‌که اجبارکردن مرد به طلاق‌دادن زن امکان‌پذیر نباشد، زوجه با اجازه قاضی، طلاق داده می‌شود و پس از اینکه حکم طلاق صادر شد، می‌تواند با مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، اقدام به ثبت طلاق نماید.

لازم به ذکر است که رجوع و برگشت از طلاق توسط شوهر، پس از اینکه حکم طلاق زن به استناد عسروحرج صادر شد، امکان‌پذیر نخواهد بود.
برای اینکه زن بخواهد اقدام به طلاق به استناد عسروحرج نماید، ابتدا می‌بایست نمونه دادخواست طلاق به استناد عسروحرج را تنظیم نموده و این دادخواست را از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، ثبت کند یا اینکه پس از ثبت‌نام در سامانه ثنا، اقدام به ثبت دادخواست در سایت remission.adliran.ir/PetitionEdit.aspx نماید. در طی فرایند رسیدگی به دعوی در دادگاه خانواده، شرکت نموده و عسروحرج خود را اثبات نماید.

اثبات عسر و حرج زن در دادگاه

طرح دعوای طلاق بر اساس عسروحرج نیز مانند سایر دعاوی با ادله اثبات دعوا قابل‌اثبات است به‌عنوان‌مثال: شهادت، اقرار یا مدرک پزشکی حاکی از اعتیاد می‌تواند دلیل اثبات در دادگاه باشد.

اما در مواردی سختی و مشقت در رابطه زناشویی و رفتار ناهنجار مرد در ارتباط با زن خود پیش می‌آید. مسلماً اثبات این امر با دشواری زیادی همراه است؛ ولی با معاینات پزشکی قانونی و انجام آزمایش‌های خاص پزشکی امکان اثبات این موارد تا حدودی ممکن خواهد بود.

اثبات عسر و حرج زن در دادگاه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب این عیوب زنان باعث طلاقشان می‌شود را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۱۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …