کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه، بشر به افسانه زندگی در کره ماه نزدیک می‌شود.
تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه

چین تیله‌های شیشه‌ای خارق‌العاده‌ای در ماه کشف کرد که ممکن است حاوی میلیاردها تن آب باشد. با ما در مجله اینترنتی دلتا همراه باشید تا از چگونگی این کشف بزرگ آگاه شوید.

تیله۲ کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه

 

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل نمونه‌های خاکی که توسط  ماه‌نورد ای چانگ ۵ به دستشان رسیده، توانستند به کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه، نائل آیند. این تیله‌های شیشه‌ای که از سطح کره ماه به‌ دست آمده، حاوی مقادیر چشمگیری از آب است که در آینده می‌توانند به‌عنوان منبع کارآمدی از آب مورد استفاده قرار گیرند.

اندازه این تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه که در دسامبر ۲۰۲۰ برای مطالعه به زمین آمده‌اند، به قدری است که می‌توانند تا ۳۳۰ میلیارد تن (۳۰۰ میلیارد تن متریک) آب را در سطح ماه ذخیره کنند. این گوی‌های شیشه‌ای که به نام میکروتکتیت‌ها نیز شناخته می‌شوند، زمانی تشکیل می‌شوند که شهاب سنگ‌ها با سرعت ده‌ها تا صدها هزار مایل در ساعت به ماه برخورد می‌کنند و تکه‌هایی از پوسته ماه را بالای سطح آن منفجر می‌کنند.

در داخل این تیله‌های شیشه‌ای کانی‌های سیلیکات که در اثر نیروی ضربه تا دمای مذاب گرم شده‌اند، با هم ترکیب می‌شوند و دانه‌های ریز شیشه‌ای را به وجود می‌آورند که مانند براده‌هایی بر سرتاسر سطوح اطراف پاشیده می‌شوند.

همانطور که می‌دانید خاک ماه حاوی اکسیژن است و این گوی‌ها نیز حاوی اکسیژن هستند.  هنگامی‌که اتم‌های هیدروژن یونیزه شده (پروتون) با باد خورشیدی برخورد می‌کنند، اکسیژن در کره‌های مذاب واکنش نشان می‌دهد و آبی را به‌وجود می‌آورد که در داخل کپسول‌های سیلیکات مکیده می‌شوند که  با گذشت زمان، برخی از این کره‌ها در زیر ذرات غبار ماه مدفون می‌شوند.

به گفته محققان، در دمای مناسب، برخی از این دانه‌ها به سطح ماه می‌آیند و به شکل مخزنی عمل می‌کنند که در طول زمان به آرامی دوباره پر می‌شود. کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه می‌تواند منبعی ایده‌آل برای آب و همچنین هیدروژن و اکسیژن مورد نیاز آژانس‌های فضایی همچون ناسا و اداره ملی فضایی چین فراهم کند که در حال ساخت پایگاه‌هایی بر روی ماه هستند. مزیت دیگر این گوی‌ها این است که به طور یکسان در سطح ماه، پراکنده شده‌اند و از گستردگی زیادی برخوردارند.

ماه‌نورد چانگ.ای۵ که نامش را از الهه ماه چینی گرفته، پنجمین ماموریت از مجموعه ماموریت‌هایی است که با هدف ایجاد زمینه برای زندگی انسان در ماه انجام شده است.

پیشنهاد مطالعه: نشانه‌های وجود داشتن فرازمینی‌ها را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۱۳ ق٫ظ

    واقعا جای تاسفه تمام کشورها چقدر پیشرفت میکنن بعد ما تازه آتش به اختیار عمل میکنن میفتن به جون هم.

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۹:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۸:۲۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ در ۶:۲۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…