فرزند حاصل از ازدواج موقت چقدر ارث می‌برد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ازدواج موقت، زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند و حتی اگر ارث بردن زوجین در عقد موقت نیز شرط گردد، این شرط بی‌تاثیر خواهد بود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که نظر قانون مدنی در مورد ارث بردن فرزند در ازدواج موقت چیست؟
ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت

ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت جزو مسائل بسیار مهمی است که در قانون بیان شده است. مطابق ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی عقد موقت، نکاحی است که در آن، مدت ازدواج میان زن و مرد مشخص می‌گردد. این نوع از ازدواج، دارای احکام خاصی در قانون مدنی است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

 ازدواج موقت در قانون دارای چه آثاری است؟

ازدواج موقت در قانون دارای آثار زیادی است از جمله اینکه زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند.

ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت

هرچند در قانون مدنی، ماده‌قانونی صریحی که مستقیماً در مورد ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت توضیح داده باشد، دیده نمی‌شود، لیکن ماده ۱۱۵۸ این قانون در مورد الحاق طفل مقرر داشته است: «طفل متولد در زمان زوجیت ملحق به شوهر است …»
منظور از الحاق طفل در این ماده آن است که فرزند اعم از دختر و پسر منسوب به پدر و مادر گشته و بنابراین رابطه نسبی میان آن‌ها برقرار می‌گردد. برقراری این رابطه به این معناست که کلیه حقوق و تکالیف قانونی در رابطه میان پدر و مادر با فرزند متولد شده از ازدواج، اجرا می‌گردد و به همین دلیل است که گرفتن شناسنامه برای فرزند متولد شده در عقد موقت الزامی است.

فرزند حاصل از ازدواج موقت
به‌علاوه، همان‌طور که در متن ماده ملاحظه می‌گردد، واژه ” زوجیت ” به طور مطلق در متن ماده ذکر گردیده است و همان‌طور که می‌دانیم، زوجیت در قانون مدنی اعم از دائم و موقت است.

بنابراین مطابق ماده ۱۱۵۸ قانون مدنی، فرزند متولد شده در طول ازدواج موقت نیز همانند طفل متولد شده در نکاح دائم، به والدین خود ملحق می‌گردد.
از سوی دیگر، یکی از مهم‌ترین حقوق پیش‌بینی‌شده در قانون برای افراد، ارث است که میان هر دو گروه خویشاوندان سببی و نسبی برقرار می‌گردد؛ بنابراین باتوجه‌به آنچه در مورد الحاق طفل به والدین در عقد موقت و مفهوم الحاق توضیح داده شد، می‌توان گفت که ارث فرزند حاصل از ازدواج موقت مانند ارث‌بردن طفل در نکاح دائم است.

نتیجه آن‌که فرزند متولد شده در ازدواج موقت، از پدر و مادر خود ارث برده و چنانچه پیش از پدر و مادر خود بمیرد، والدین او نیز از وی ارث خواهند برد.

ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در این شرایط زنان نمی‌توانند ازدواج مجدد کنند را حتما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …