در این شرایط زنان نمی‌توانند ازدواج مجدد کنند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زنان پس از طلاق از همسر خود تحت شرایط خاص و پس از مدتی می‌توانند اقدام به ازدواج مجدد کنند.
شرایط ازدواج مجدد زن

شرایط ازدواج مجدد زن از موارد مهمی است که افراد باید از آن اطلاع پیدا کنند بنابراین یکی از مهم‌ترین احکامی که در حوزه حقوق خانواده مطرح است، اینه که اگر عقد نکاح زن و مردی، بنا به دلایلی همچون طلاق، فسخ نکاح یا فوت شوهر خاتمه پیدا کرد، تحت شرایط به خصوصی، زنان باید مدت زمانی را تحت عنوان « عده » سپری کرده و پس از آن، در صورت تمایل به عقد ازدواج مرد دیگری در آیند. پس همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط ازدواج مجدد زن

نگه‌داشتن عده برای زنانی که همسر خود را بنا به دلایلی همچون فوت، طلاق یا فسخ نکاح از دست می‌دهند، امری الزامی است که حکم آن، در قرآن کریم مقرر شده و به‌نوعی، یک حکم شرعی واجب محسوب می‌شود؛ اما این حکم شرعی در قانون مدنی نیز مقرر شده و ضمانت اجرای حقوقی نیز پیدا کرده است؛ بنابراین، بر اساس شرع و قانون، در شرایط خاصی، زنان موظف به نگه‌داشتن عده، برای جلوگیری از اختلاط نسل و یا حفظ حرمت شوهر متوفی هستند.

به‌طورکلی، نگه‌داشتن عده برای زنان، به این معنا است که زنان، چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، می‌بایست پس از سپری‌شدن مدت‌زمان عده، اقدام به ازدواج مجدد نمایند؛ در غیر این صورت، ممکن است که اگر زنی، عده نگه ندارد، عواقب حقوقی خاصی بر موضوع مترتب شود.

ازدواج مجدد زن

به‌طورکلی، بر اساس قانون مدنی، عده زن عبارت از مدتی است که تا زمان سپری‌نشدن آن، زنی که عقد نکاح وی خاتمه‌یافته است، نمی‌تواند ازدواج مجدد داشته باشد؛ اما عده زن را می‌توان شامل عده طلاق، عده فسخ نکاح، عده وفات شوهر و عده بذل و انقضای مدت دانست که در هر مورد خاص، زنان باید تا مدت تعیین شده، از ازدواج مجدد بپرهیزند تا عواقب نگه‌نداشتن عده متوجه آن‌ها نشود. پیشنهاد می کنیم حتما مطلب این ازدواج شرایط خاص دارد را حتما مطالعه کنید.

اما در پاسخ به این سؤال که عواقب نگه‌نداشتن عده چیست، باید گفت که به‌طورکلی، اگر زنی عده نگه ندارد و در طول مدت عده، اقدام به ازدواج با مرد دیگری نموده و با علم و اطلاع از موضوع، روابط زناشویی برقرار نماید، به لحاظ شرعی، نه‌تنها عقد ازدواج آنها باطل است، بلکه به یکدیگر حرام ابدی شده و حتی، پس از سپری‌شدن عده نیز، نخواهند توانست با هم ازدواج کنند.

ازدواج مجدد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مدیر ساختمان در این شرایط محکوم می‌شود را حتما بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …