از غار کونا شم‌شم تا قلعه ۴۰۰ ساله در مریوان

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مریوان یکی از شهرستان‌های بی‌نظیر کردستان است با مردمی خونگرم و دوست‌داشتنی، همچنین جاهای دیدنی زیاد و متنوعی دارد که به یکبار دیدنش می‌ارزد.
جاهای دیدنی مریوان

با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا جاهای دیدنی مریوان را بشناسید. مریوان یکی از شهرهای مهم استان کردستان است که در ۱۲۵ کیلومتری غرب شهرستان سنندج قرار دارد. مریوان با کوه و دشت‌های سرسبزی که اطرافش قرار گرفته‌اند، مانند انگشتری است که در این میان می‌درخشد.

جاهای دیدنی مریوان و دریاچه زریوار

این دریاچه در فاصله ۲ کیلومتری شمال غربی شهر مریوان قرار دارد. وسعت دریاچه زریوار به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف تغییر می‌کند.

آبشار گویله از جاهای دیدنی مریوان

آبشار گویله یکی از جاذبه‌های دیدنی مریوان است که در مسیر جاده مریوان-سقز واقع شده است. این آبشار زیبا در فصل بهار از مکان‌های دیدنی و زیبای منطقه محسوب می‌شود.

آبشار گویله

غار «کونا شم‌شم»

کونا شم‌شم در زبان کردی به معنی سوراخ و حفره‌ای است که در آن خفاش وجود دارد. این غار از سنگ‌های آهکی کوه‌های منطقه تشکیل شده و سه دهانه ورودی دارد که یکی از آن‌ها به دلیل ریزش مسدود شده است. سفال‌های به دست آمده از این غار که از دوره دالمایی است نشان می‌دهد که مردمان آن دوره از غارها استفاده می‌کردند.

دشت بیلو از جاهای دیدنی مریوان

در ۱۵ کیلومتری از شهرستان مریوان، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی به نام «دشت بیلو» قرار گرفته است. دشتی با بهره‌مندی از پوشش گیاهی مطلوب، چشمه‌های متعدد و حضور جنگل‌های پیرامون، به یکی از مکان‌های محبوب و مناسب برای گردش و مسافرت در این شهرستان تبدیل شده است.

پل تاریخی گاران

پل تاریخی گاران یکی از بناهای تاریخی استان کردستان است و در نزدیکی شهر مریوان قرار دارد. این پل روی رودخانه‌ای به همین نام بنا شده است و یکی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان مریوان و همچنین استان کردستان به حساب می‌آید.

قمچیان از جاهای دیدنی مریوان

حواشی جاده مریوان ـ سقز، منطقه تفریحی قمچیان قرار دارد. در کنار این جاده جویبارها، کوه‌های سر به فلک کشیده، درختان و طبیعت زیبا دیده می‌شود که جلوه‌ای خاص به این محل بخشیده است.

کوه برقلا

روستای قلقله

روستای قلقله در دامنه کوه‌های زاگرس قرار دارد. شمال، جنوب و غرب آن را جنگل فرا گرفته است و چشم‌انداز کوهستانی جذابی دارد. کوه برقلا در ۲ کیلومتری مریوان واقع شده است.

ناوطاق از جاهای دیدنی مریوان

ناوطاق گاران در ۴۰ کیلومتری شهر مریوان و مابین بخش‌های سرشیو و مرکزی قرار دارد. این دشت در فصل بهار به واسطه سرسبزی و طبیعت زیبا و چشمه‌های آب، پذیرای گردشگران زیادی است.

ملاقوبی

این منطقه در شمال اراضی روستاهای هجرت و جنوب شرقی روستای برقلعه قرار گرفته است. این محل به واسطه زیارتگاه شخصی به نام ملاقوبی به این اسم نامگذاری شده است. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، دیدنی‌ترین نقاط گردشگری ایران + ویدیو را ببینید.

ملاقوبی

پارک ساحلی مریوان

مجموعه گردشگری پارک ساحلی نقاطی برای پیک‌نیک، مسیرهای رفت و برگشت سواره، مسیرهای پیاده، دوچرخه و درشکه‌رانی دارد. وجود فضاهای تفریحی، ورزشی، اقامتی و پذیرایی در قسمت شمالی جاده و جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی جنوبی سبب خلق مناظر زیبایی در مسیر دریاچه شده است.

باشماق از جاهای دیدنی مریوان

بازارچه مرزی باشماق در مسیر و فاصله شانزده کیلومتری دریاچه واقع شده که تعداد زیادی تاجر، بازرگان خارجی و داخلی و افراد پیله‌ور محلی و شرکت‌های حمل و نقل ترانزیتی کالا در آن فعالیت دارند.

جاده دور دریاچه

از جاذبه‌های دیگر گردشگری مریوان جاده دور دریاچه است که مثل حلقه‌ای می‌درخشد. مردم و مسافرین از این جاده سیاحتی برای تفریحات خود استفاده می‌کنند. در اطراف این جاده باغ‌ها و چمنزار‌های زیبایی وجود دارند.

قلعه مریوان

قلعه مریوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر مریوان است. این قلعه، در واقع بنایی کهن متعلق به اواسط قرن دهم هجری قمری است و به نظر می‌رسد که در دوران حکومت «سرخاب بیگ اردلان» بر فراز کوهی احداث شده است.

قلعه مریوان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری راز غار چهل دختر پردیس چیست؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ دی ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ دی ۱۴۰۱ در ۰:۵۵ ق٫ظ

    عالی بود سپاس از شما

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۲ دی ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

      درود بر شما دوست عزیز

      پاسخ

  3. عاطفه

    ۲۰ دی ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

    چقدر قشنگه.. خداراشکر در امان مانده🙏🙏سپاس از شما…

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ دی ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ق٫ظ

      بله همین‌طوره

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۶ دی ۱۴۰۱ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۴۰۱ در ۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…