مروری کوتاه بر زندگینامه‌ی استیو جابز + ویدئو

۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه

امروزه کمتر کسی هست که استیو جابز نابغۀ دنیای تکنولوژی و صاحب برند اپل را نشناسد. ما در مجله دلتا می خواهیم درباره این اعجوبه‌ی معاصر مختصری برای خوانندگان عزیز شرح دهیم با ما همراه باشید.

علاوه بر این می‌توانید ویدئوی کوتاهِ تهیه شده در مجله دلتا که چکیدۀ شرح زندگی استیو جابز می باشد را ملاحظه نمائید.

تولد استیو جابز

استیو جابز در ۲۴ فوریه سال ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو، کالیفرنیا به دنیا آمد. پدر و مادر او دو دانشجو از دانشگاه ویسکانسین بودند که نتوانستند سرپرستی استیو را بر عهده گیرند. در نهایت، سرپرستی استیو جابز را به زوج دیگری سپردند؛ و سرپرستی او را کلارا و پل جابز پذیرفتند و او را استیو پل جابز نامیدند.

نحوه آموزش

معلم کلاس چهارم استیو در موفقیت‌هایش بسیار مؤثر بوده است او استیو را متوجه تواناییهایش کرد و استیو از او همیشه به عنوان یک قدیس یاد می‌کند؛ او همچنین موجب شد استیو جابز کلاس پنجم را جهشی طی کند.
استیو جابز بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان هومستد در کالج رید واقع در شهر پورتلند ثبت نام می کند که در نهایت از این کالج هم بعد از نیم سال تحصیلی انصراف می‌دهد؛ اما او بعد از انصراف در برخی از کلاس‌های کالج از جمله خوشنویسی ثبت نام می کند که بنا به گفته خودش این کلاس در طراحی کامپیوترهای مکینتاش تأثیرات زیادی داشته است.

تأسیس شرکت اپل

استیو زمانی که کودک بود به همراه پدرش در پارکینگ خانه روی قطعات الکترونیکی کار می‌کرد. پل به پسرش یاد می‌داد که چطور قطعات الکترونیکی را از هم جدا و دوباره آنها را سر هم کند. این سرگرمی، اعتماد به نفس، سرسختی و توانایی کار با قطعات مکانیکی و الکترونیکی را به استیو می‌آموخت. زمانی که استیو در دبیرستان هومستد (Homestead) تحصیل می‌کرد، با شریک آینده‌ی خود یعنی استیو وزنیاک آشنا شد.
استیو وزنیاک در آن زمان دانشجوی دانشگاه کالیفرنیا بود. در سال ۱۹۷۴، جابز به عنوان طراح بازی‌های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد. چند ماه بعد، استیو این شرکت را ترک کرد . در نهایت در سال ۱۹۷۶، زمانی که جابز ۲۱ ساله بود به همراه وزنیاک، شرکت رایانه‌ای اپل را پایه‌گذاری کرد. این همکاری دو نفره از پارکینگ خانه‌ی جابز شروع شد. این دو نفر فعالیت خود با فروش محصولات ساخت خودشان آغاز کردند.

017 مروری کوتاه بر زندگینامه‌ی استیو جابز + ویدئو

جابز که در شرکتی که خودش پایه‌گذاری کرده بود، عنوانی رسمی و جایگاهی نداشت و به حاشیه رفته بود. در سال ۱۹۸۵ این شرکت را ترک کرد و یک شرکت جدید سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با نام نکست (NeXT) تأسیس کرد. سال بعد، جابز یک کمپانی انیمیشن را از جرج لوکاس خرید که بعدها به استودیو انیمیشن پیکسار تغییر نام داد. جابز که به توانایی‌های پیکسار ایمان داشت، ۵۰ میلیون دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. این شرکت، فیلم‌های محبوبی چون داستان اسباب‌بازی، در جست‌وجوی نمو و شگفت‌انگیزان را ساخت. فیلم‌های پیکسار در مجموع ۴ میلیارد دلار برای این شرکت درامد داشت. این شرکت در سال ۲۰۰۶ با والت‌دیزنی ادغام شد و جابز بزرگترین سهام‌دار شرکت دیزنی شد.
علی‌رغم موفقیت شرکت پیسکار، شرکت نکست برای فروش سیستم‌های عامل تخصصی خود با دشواری رو به‌ رو شد. در نهایت شرکت اپل این شرکت را در سال ۱۹۹۶ با مبلغ ۴۲۹ میلیون دلار خریداری کرد. سال بعد استیو جابز دوباره مدیرعامل اپل شد.
استیو جابز که در دهه‌ی ۱۹۷۰ اپل را پایه‌گذاری کرده بود، با بازگشت خود در سال ۱۹۹۶، دوباره این شرکت را احیا کرد. با یک تیم مدیریتی و تصمیمات جدید، جابز توانست شرکت اپل را دوباره در مسیر موفقیت هدایت کند. او توانست محصولات انقلابی شرکت اپل که عبارتند از آی‌پاد (iPod)، آی‌فون (iPhone) و آی‌پد (iPad)، که امروزه نمونه‌های بی‌نظیری از رشد فناوری مدرن هستند، را ارائه دهد.
محصولات خلاقانه‌ی او مثل آی‌مک (iMac)، کمپین‌های اثرگذار برندسازی و طراحی‌ زیبای محصولات، دست به دست هم دادند و محصولات این شرکت، بار دیگر توجه مشتریان را جلب کردند.

زندگی شخصی

استیو جابز قبل از ازدواج رسمی خود با “کریس ان برنان” آشنا  و از او صاحب یک فرزند به نام لیزا برنان جابز می‌شود البته با اینکه جابز بعداً لیزا را به عنوان فرزند می پذیرد اما در ابتدا فرزند اولش را انکار می‌کرد.
استیو جابز در ۱۸ مارس ۱۹۹۱ در سن ۳۶ سالگی با لورن پاول ۲۷ ساله که دانشجوی رشته MBA دانشگاه استنفورد بود ازدواج می‌کند و  این زوج صاحب سه فرزند می‌شوند.
تمام ثروت و سهام استیو جابز در شرکت های اپل و پیکسار بعد از فوتش متعلق به بیوه‌ی او یعنی لورن جابز می شود.

درگذشت استیو جابز

در سال ۲۰۰۳، جابز دریافت که تومور دارد؛ یک فرم نادر و قابل درمان از سرطان لوز‌المعده. استیو جابز به جای اینکه سریعا مراحل درمان را دنبال کند، رژیم گیاه‌خواری که شامل سبزیجات و غذاهای دریایی بود را جایگزین درمان کرد و در کنار آن درمان‌های شرقی را هم دنبال می‌کرد. جابز عمل جراحی را ۹ ماه به تعویق انداخت؛ این کار وی، هیئت مدیره را نگران کرد. در واقع اعضای هیئت مدیره نگران بودند که سهامداران با شنیدن خبر بیماری مدیرعامل شرکت، سرمایه‌های خود را بیرون بکشند. در نهایت قرار شد که جابز مسئله‌ی بیماری خود را افشا نکند. در سال ۲۰۰۴، جابز یک عمل موفقیت‌آمیز را پشت سر گذاشت و تومور را خارج کرد. در سال‌های بعد نیز، جابز اطلاعات کمی در مورد سلامتی خود به دیگران می‌داد.
در سال ۲۰۰۸، آی‌تیونز (iTunes) بعد از والمارت (Walmart) به دومین فروشنده‌ی محصولات موسیقی در آمریکا تبدیل شد که موجب افزایش فروش آی‌تیونز و آی‌پاد شد. مجله‌ی فورچون (Fortune) جایگاه نخست فهرست تحسین‌شده‌ترین شرکت آمریکایی را به اپل اختصاص داد. همچنین جایگاه اول فهرست ۵۰۰ شرکت پرسود هم به اپل تعلق گرفت.
در ۵ اکتبر سال ۲۰۱۱، شرکت اپل اعلام کرد که مؤسس شرکت، چشم از جهان فروبسته است. استیو جابز پس از یک دهه مبارزه با سرطان لوزالمعده در حالی که ۵۶ سال داشت، از دنیا رفت.

استیو جابز

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن ویدئوهای بیشتر، چگونه عمر باتری گوشی آیفون را بالا ببریم؟ را ببینید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱ در ۸:۵۶ ق٫ظ

  2. مینو قیصری

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۳۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…