این مهریه باید در توان مرد باشد

۰
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
مهریه حقوق مادی زن است که طبق قانون ایران و اسلام این دین بر ذمه شوهر است و زمانی که زن به نکاح زوج خود در خواهد آمد مالک مهریه خود خواهد بود.
شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه از مواردی است که افراد باید قبل از ازدواج از آن اطلاع داشته باشند. زنان، به موجب نکاح دائم دارای حقوق مالی مختلفی از جمله نفقه، مهریه و اجرت‌المثل می‌گردند. مهریه از جمله حقوق مالی مشترک، میان نکاح دائم و نکاح موقت است و عدم تعیین آن در عقد موقت، سبب بطلان عقد موقت خواهد شد. قانونی مدنی در مواد خود انواع مهریه و احکام آن را مشخص کرده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

همه چیز درباره مهریه زن

مهریه زن حقوق مادی زن است که طبق قانون ایران و اسلام این دین بر ذمه شوهر است و زمانی که زن به نکاح زوج خود در خواهد آمد مالک مهریه خود خواهد بود. در شرایط و مفاد ضمن عقد نوع مطالبه مهریه مشخص می‌شود که انتخاب نوع مطالبه آن بر عهده دختر است. در حالت کلی مهریه وجه نقد یا طلا و سکه یا ملک و اموال است. اما انواع مطالبه مهریه کدام است و تفاوت آنها با یکدیگر کدام است؟ همچنین شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه چیست؟

دریافت مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

همانطور که عنوان کردیم مهریه حق زن است و زن مالک مهریه خواهد بود و هر زمان که زن بخواهد می‌تواند مهریه را از زوج خود مطالبه نماید. مهریه عندالاستطاعه زمانی در قانون ازدواج مطرح شد که مهریه‌های سنگینی بر عهده مرد گذاشته می‌شد بدون آنکه مرد از عهده پرداخت آن بر بیاید. پس در این شرایط این نوع از مطالبه مهریه مطرح شد که پرداخت مهریه به شرط استطاعت مالی مرد باشد.

قبول آن در اختیار دختر در حین عقد است چنانچه در مطالبه حق قانونی خود این گزینه را انتخاب نماید بایستی به شرایط حقوقی و قانونی آن نیز آگاهی کامل داشته باشد.

تفاوت این نوع از مطالبه مهریه با مهریه عندالمطالبه این است که مهریه عندالمطالبه به شرط نکاح دائم زن هر زمان که وی طلب کند باید مهریه زن توسط مرد پرداخت شود و کاری به توان و استطاعت مالی مرد نخواهد داشت.

در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد، زن حق دارد از شوهر خود شکایت کرده و او را به زندان بیندازد اما در مهریه عندالاستطاعه اینگونه نیست و زن حق شکایت علیه مرد را ندارد. بنابراین یکی از شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه، توان مرد است.

مهریه عندالاستطاعه

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه

مهریه عندالاستطاعه مهریه‌ای است که در صورت استطاعت مرد پرداخت خواهد شد. همانطور که گفته شد گاهی با تعیین مهریه‌های سنگین و خارج از توان پرداخت مرد باعث می‌شود که مطالبه مهریه توسط زن دچار مشکلاتی مانند زندانی شدن مرد می‌شود از این رو در کنار مهریه عندالمطالبه مهریه عندالاستطاعه مطرح شده است.

شرایط دریافت مهریه عندالاستطاعه، تمکن مالی مرد و اموال مرد است. چنانچه زن خواهان دریافت مهریه خود باشد باید لیستی از اموال و املاک مرد را به دادگاه یا اداره ثبت برای ثبت اجرای تحویل دهد و تمکن مالی شوهرش را به مراجع قانونی اثبات کند تا مهریه وی از زوج مطالبه شود.

اگر مرد ثابت کند استطاعت مالی ندارد باید برای اعسار خود شاهدینی را به مراجع ذی ربط برده و همچنین ثابت کند که ملک یا مال او برای امرار معاش و زندگی لازم است.

مهریه

 

شاید در ظاهر امر چنین به نظر برسد که این نوع از دریافت مهریه به ضرر خانم‌ها و به نفع آقایان است. اما در واقع چنین نیست و مطالبه و تعیین مهریه را واقعی‌تر خواهد کرد. زیرا پرداخت مهریه‌های سنگین شاید تا آخر عمر طول بکشد و مرد هرگز نتواند چنین مهریه‌ای را پرداخت نماید.

مهریه زن اگرچه حق قانونی و شرعی آنان است اما چه مهریه کم یا زیاد باشد زنان کمتر به حق خود می‌رسند و متاسفانه هنوز در قانون اساسی ایران جای خالی مواد و تبصره‌هایی که تحقق مطالبه مهریه توسط زن را واقعی کند احساس می‌شود اما شاید هدف از مطرح کردن مهریه به شرط توان و استطاعت مالی این باشد که کمتر مردان به خاطر مهریه زندانی شوند.

لازم است تا قبل از قبول نوع مطالبه مهریه توسط زن یا حتی مرد آگاهی لازم را در این مورد داشته باشند. زیرا هر میزان مهریه سنگین‌تر باشد زن خیلی دیر یا هرگز به آن نمی‌رسد و مردان نیز از بابت این موضوع نباید نگرانی داشته باشند.

در مهریه عندالاستطاعه عملا اتفاق خاصی نمی‌افتد و زن زمانی که مهریه خود را مطالبه می‌کند که مرد استطاعت مالی داشته باشد و اگر مرد ثابت کند توان مالی ندارد مهریه پرداخت نمی‌شود مرد به زندان نمی‌افتد.

استطاعت مالی مردان بایستی در قانون مشخص باشد که چه زمانی مرد توان مالی دارد. برخی از مردان برای پرداخت نکردن مهریه همه کاری انجام می‌دهند.

حتی حاضر می‌شوند که به زندان بروند. پس باید در نظر داشت که قبول این شرط بایستی با مشخص شدن توان مالی فرد باشد. حتی زندانی شدن مرد باعث پرداخت مهریه نمی‌شود و عملا زن به مهریه دست پیدا نمی‌کند.

شرایط دریافت مهریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا تنفر از شوهر دلیلی برای طلاق است؟ را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …