آیا تنفر از شوهر دلیلی برای طلاق است؟

۱۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طلاق به دلیل کراهت و تنفر زن، درصد قابل توجهی از پرونده‌های طلاق در دادگاه خانواده را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس این نوع طلاق به عنوان یکی از طلاق‌های شایع میان زوجین مطرح می‌شود.
طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر

طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر یکی از سوالاتی است که از ما پرسیده می‌شود. طلاق، به عنوان یکی از راه‌های پایان دادن به نکاح دائم، دارای انواع مختلفی بوده که طلاق به درخواست زن، یکی از اقسام آن است. یکی از شرایط شایعی که بر اساس آن بسیاری از خانم‌ها برای طلاق به درخواست زن، اقدام می‌کنند، شرایطی است که در آن زن به دلیل تنفری که از شوهر دارد، از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق می‌نماید. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

انواع طلاق

طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر یکی از انواع طلاق است. در یک تقسیم‌بندی کلی در قانون ایران طلاق به دو دسته طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می‌شود. طلاق رجعی به این معناست که برای شوهر در مدت عده حق رجوع وجود دارد. یعنی با اینکه رابطه زوجیت به واسطه اجرای طلاق قطع شده است اما در صورت رجوع مرد در مدت زمان عده همان رابطه زوجیت برقرار می‌شود. اما طلاق بائن، به طلاقی گفته می‌شود که در آن برای شوهر حق رجوع وجود ندارد.

طلاق خلع

مطابق بند ۳ ماده ۱۱۴۵ قانون مدنی، یکی از انواع طلاق‌های بائن، طلاق خلع است. طلاق خلع یعنی طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر که در ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی این طور تعریف شده است: «طلاق خلع آن است که زن به واسطه تنفری که از شوهر خود دارد در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد طلاق بگیرد. اعم از اینکه مال مزبور عین مهر یا معادل آن یا بیشتر یا کمتر از مهر باشد.»

مطابق تعریف این ماده، در صورتی‌که تنفر و کراهتی که زن نسبت به شوهر خود دارد در حدی باشد که ادامه زندگی را برای او یا برای هر دو مشکل سازد و مانع توجه به وظایف و تکالیف شرعی و احساسی شود، می‌تواند با پرداخت مالی به شوهر، اعم از اینکه آن مال عین مهریه، معادل آن یا بیشتر و کمتر از آن باشد، از او طلاق بگیرد.

انواع طلاق

زن در طلاق خلع چه مقداری باید به شوهرش ببخشد؟

اصطلاح «مهرم حلال؛ جونم آزاد» که در عرف رایج است، اشاره به طلاق خلع دارد. در این طلاق مالی که به مرد بخشیده می‌شود، امکان دارد به‌اندازه مهریه زن باشد. حتی گاهی پیش می‌آید میزان این مال بیشتر یا کمتر از مهریه باشد. بنابراین برای طلاق گرفتن به دلیل تنفر از شوهر باید زن به مرد مالی پرداخت کند.

طلاق مبارات

طلاق مبارات در واقع در اصطلاح عموم مردم همان طلاق توافقی شناخته می‌شود. در واقع زن و مرد به‌واسطه تنفر و کراهتی که از یکدیگر دارند، در خصوص موضوعات مختلف توافق می‌کنند. سپس زوجین به دادگاه مراجعه کرده و پس از سپری کردن مراحل طلاق، از یکدیگر جدا می‌شوند.

آیا در طلاق مبارات نیز زن باید مالی به مرد ببخشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت، بله در این نوع طلاق نیز زن باید مالی را به مرد ببخشد. لازم به ذکر است که در این طلاق به دلیل اینکه تنفر بین زن و مرد دو طرفه است، زن لازم نیست بیشتر از مهریه مالی را به همسرش ببخشد.

طلاق مبارات

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این توهین مجازات شلاق دارد را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۱۹ ق٫ظ

    با تشکر از زحماتتون بابت این تحقیق..🙏🙏🙏

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۵ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۱۸ ق٫ظ

    با تشکر از زحماتتون بابت این تحقیق و پژوهش هایی که باعث افزایش اطلاعات همه میشه..🙏🙏🙏

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۵ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۱۱ ق٫ظ

      ممنون از شما که ما رو همراهی می‌کنید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۱۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۶:۴۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۲ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱ آذر ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲ آذر ۱۴۰۱ در ۸:۴۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

      • لیدا

        ۶ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۲۹ ب٫ظ

        چه جالب ! عجیبه واقعا

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …