استامینوفن، بایدها و نباید‌های مصرف آن

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استامینوفن یک داروی رایج و نسبتا ایمن است که یکی از پرمصرف‌ترین داروها در سراسر جهان است. اما در صورتی‌ که در مصرف آن زیاده روی شود باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامت بدن می‌شود.
مصرف زیاد قرص استامینوفن

مصرف زیاد قرص استامینوفن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. متاسفانه مرز بین حد مجاز مصرف روزانه دارو و میزانی که به کبد آسیب می‌زند بسیار باریک است و همین امر عامل بسیاری از مسمومیت‌ها با استامینوفن است. برای آشنایی با عوارض زیاده‌روی در مصرف قرص استامینوفن با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

میزان مجاز مصرف استامینوفن چقدر است؟

کمپانی سازنده سقف مصرفی روزانه قرص‌استامینوفن را از ۴۰۰۰ میلی‌گرم به ۳۰۰۰ میلی‌گرم کاهش داده است که داروسازان و پزشکان بسیاری با آن موافقت کرده‌اند. یرای برخی از افراد، میزان مجاز مصرف روزانه از این مقدار هم کمتر است. برای مثال، کسانی که روزانه بیش از حد معمول از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند، افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و کسانی که با داروی ضدانعقاد وارفارین درمان می‌شوند ممکن است سریع‌تر دچار آسیب کبدی ناشی از مصرف قرص‌استامینوفن شوند و باید استامینوفن را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

میزان مجاز مصرف استامینوفن چقدر است؟

مصرف زیاد قرص استامینوفن

استامینوفن درکل یک داروی نسبتا ایمن است. مشکل زمانی ایجاد می‌شود که در مصرف آن زیاده‌روی کنید. زیاده‌روی در مصرف قرص باعث ایجاد آسیب‌های جدی به سلامت بدن می‌شود. خوردن قرص استامینوفن به تعداد زیاد و یک‌باره می‌تواند موجب مسمومیت شود که بسیار خطرناک است.

اوردوز

علائم و عوارض خوردن تعداد زیاد قرص استامینوفن

علائم مصرف بیش از حد (Overdose) استامینوفن معمولا شامل:

  • بی‌اشتهایی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد در قسمت راست و بالای شکم است.

مشکلات ناشی از مصرف استامینوفن در بیشتر موارد درمان‌پذیر است. گاهی اوقات زیاده‌روی در مصرف این دارو می‌تواند فرد را به نارسایی کبد گرفتار کند. این بیماری درصورت درمان‌نشدن سریعا می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

شخصی که استامینوفن بیش از حد مصرف کرده است معمولا نیاز به بستری در اورژانس یا بیمارستان و انجام تست خون جهت تعیین سطح استامینوفن در خون و سایر آزمایش‌های کبدی دارد. درمان می‌تواند شامل شست‌وشوی معده، تجویز سرم و داروهایی باشد که به دفع سریع‌تر استامینوفن از بدن کمک کند.

قرص استامینوفن

عوارض مصرف طولانی‌مدت استامینوفن

داروها بعد از مصرف و جذب، در کبد پردازش و درنهایت از طریق کلیه دفع می‌شوند. در حالت عادی در افرادی که سالم هستند مصرف دوزهای پایین این دارو مشکلات جدی ایجاد نمی‌کند. اما، در کسانی که بیماری کبدی، کلیوی یا گوارشی دارند مصرف این دارو حتی در دوزهای پایین هم می‌تواند آسیب برساند.

استامینوفن باعث مهار تولید و ایجاد یکسری فاکتورهای محافظت‌کننده معده می‌شود. مصرف طولانی‌مدت استامینوفن و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی دیگر، مثل پروفن، باعث آسیب‌پذیری بیشتر معده‌شده و در طولانی‌مدت ممکن است موجب خونریزی و زخم معده شوند.

همچنین دفع متابولیت‌های استامینوفن از کلیه و اثری که خود دارو بر عروق کلیه دارد، درصورت مصرف طولانی‌مدت، باعث ایجاد آسیب به کلیه می‌شود که حتی می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود. افرادی که فشار خون و بیماری زمینه‌ای کلیوی دارند باید در مصرف این‌گونه داروها حساسیت بیشتری داشته باشند.

عوارض مصرف زیاد قرص استامینوفن

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا سرکه سیب برای کاهش وزن مفید است؟ را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۶ آذر ۱۴۰۱ در ۴:۴۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…