علت خارش پوست چیست؟ چه موقع این خارش خطرناک است؟

۵
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خارش پشت کتف و بالای کمر یکی از مسائل آزاردهنده‌ای است که معمولا نادیده گرفته می‌شود اما می‌تواند تاثیر زیادی در کیفیت زندگی داشته باشد.
علت خارش پوست

علت خارش پوست می‌تواند طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی از بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما گرفته تا نارسایی کبدی یا کلیوی، ام‌اس یا بیماری سلیاک باشد. علل خارش پوست و روش‌های کنترل آن را در مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

عذاب الهی به نام خارش پوست

خاراندن زیاد پوست معمولا یک چرخه معیوب ایجاد می‌کند. هر چه پوست خود را بیشتر بخارانید خارش آن بیشتر می‌شود. ممکن است بتوانید خارش پوست خود را به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه کاهش پیدا دهید اما دوباره شروع به خارش می‌کند.

علت خارش پوست چیست؟

ممکن است پوست به‌دلیل خراش‌هایی که بخاطر خاراندن ایجاد می‌شود با خطر عفونت مواجه شود. دلایل خارش پوست و روش‌های کنترل آن را در ادامه بخوانید.

علت خارش پوست چیست؟

کم‌آبی بدن

خشکی پوست به‌تنهایی می‌تواند عامل بزرگی برای خارش باشد. این وضعیت می‌تواند به واسطه عوامل محیطی مانند هوای سرد، کمبود رطوبت یا سیستم گرمایش مرکزی تشدید شود. برای رفع این نوع خشکی استفاده روزانه از کرم‌های مرطوب‌کننده غنی از ویتامین A و ویتامین E کمک‌کننده است. این نوع خشکی پوست در سالمندان بسیار شایع‌تر است.

خارش ناشی از مشکلات روحی روانی

خارش روانی به اختلالات و ناهنجاری‌های روانی مربوط شده و منشا روحی روانی دارد. این مسئله باعث ایجاد خارش پوست می‌شود اگرچه با چشم غیرمسلح همه چیز خوب به نظر می‌رسد.

اختلالات روانی متعددی منشا این نوع خارش هستند که در بین آنها می‌توان به افسردگی، اختلال وسواس فکری، اضطراب، اختلالات جسمی، شیدایی، روان‌پریشی و سوءمصرف مواد اشاره کرد.

نوتالژیا پارستتیکا

نوتالژیا پارستتیکا یک عارضه نوروپاتیک است که باعث بروز خارش‌های موضعی و مزمن می‌شود. این نوع خارش پوست اغلب در پوست ناحیه تیغه شانه‌ها یا نواحی اطراف آن است. خارش‌های مداوم باعث ایجاد خراش مزمن در ناحیه مورد نظرشده و به این ترتیب باعث بروز لک‌های تیره در آن نواحی نیز می‌شود. علاوه بر این، این عارضه در سالمندان بیشتر بوده و در خانم‌ها ۲ برابر بیشتر از آقایان بروز می‌کند.

خارش ناشی از مشکلات روحی روانی

چه زمانی خارش کتف و شانه‌ها نگران کننده است؟

  • اگر خارش پوست شما بیش از دو ماه به‌طول بیانجامد یا زندگی روزمره‌تان را مختل کند باید به پزشک مراجعه کنید.
  • زمانی که با رعایت بهداشت، رطوبت‌رسانی روزانه و ایجاد تغییرات غذایی خارش همچنان ادامه داشته باشد باید با پزشک مشورت کنید.
  • زمانی که خارش به چندین ناحیه بدن سرایت می‌کند یا با علائم جدیدی همراه می‌شود نیز زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده است. از جمله علائم جدید می‌توان به کمبود انرژی، تب یا کاهش وزن اشاره کرد.

چگونه می‌توان خارش را کنترل کرد؟

در ادامه به روش‌های درمان و کنترل این مشکل می‌پردازیم.

پوست خود را چرب کنید

خشکی پوست باعث تشدید شرایط می‌شود. افرادی که با خارش مداوم پوست مواجه هستند حتما روزانه چندین مرتبه پوست خود را با استفاده از نرم‌کننده‌های ملایم مانند وازلین چرب کنند.

افرادی که دچار خارش پشت شانه‌ها و بالای کمر هستند باید از حمام و دوش داغ بپرهیزند و صرفا از صابون‌های ملایم استفاده کنند. این اقدامات ساده به کاهش خشکی پوست و در نتیجه بهبود خارش کمک می‌کنند.

چگونه می‌توان خارش را کنترل کرد؟

به بهداشت اهمیت بیشتری بدهید

حتما ناخن‌های خود را تمیز و کوتاه نگهدارید. اگر نیاز به خارش پشتتان دارید اینکار را به آرامی و با دست مشت‌شده انجام دهید تا باعث خراش‌های پوستی نشود.

لباس تنگ‌ نپوشید

لباس‌های تنگ باعث تشدید خارش پوست می‌شود. از پوشیدن لباس‌های تنگ بپرهیزید. لباس‌های نخی و مناسب بپوشید تا تحریک پوست کاهش پیدا کند و درنتیجه خارش آن کمتر شود.

مراقب خورد و خوراکتان باشید

خارش پوست می‌تواند به‌دلیل برخی واسطه‌های شیمیایی مانند هیستامین، پروستاگلاندین، پروتئاز و ماده P بروز کند. در نتیجه زمانی‌که دچار خارش پوست هستید مصرف الکل، قهوه و مواد غذایی تند توصیه نمی‌شود چون باعث آزاد شدن هیستامین در بدن می‌شوند.

مراقب خراش‌های پوستی باشید

خراش‌هایی که به‌دلیل خاراندن زیاد پوست ایجاد می‌شوند نیاز به مراقبت دارند. باید به خاطر داشته باشید ممکن است باکتری‌های پوست از طریق خراش‌ها و زخم‌های پوستی در آن نفوذ کرده و باعث بروز عفونت شوند.

رعایت بهداشت، تغییر رژیم غذایی و رطوبت‌رسانی روزانه به پوست جزو اقدامات اساسی برای کنترل این وضعیت است. اگر با رعایت تمامی نکات خارش پوست شما بهبود پیدا نکند بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آنتی‌هیستامین یا داروهای خوراکی دیگری نیز مصرف کنید.

علت خارش پوست چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب این خواص کدو حلوایی شما را شوکه می‌کند! را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۶:۴۴ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

      ممنون از همراهی و لطف شما دوست عزیز🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ آذر ۱۴۰۱ در ۷:۰۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ آذر ۱۴۰۱ در ۸:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…