این ابر زیبا خبر از طوفانی هولناک می‌دهد!

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این ابرهای عجیب که درست شبیه یک نقاشی زیبا به نظر می‌رسند،‌ کاملا واقعی هستند!
ابرهای ماماتوس

طبیعت به طور پیوسته با تغییرهای آنی، مردم ساکن در زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زیبایی و تغییراتی که چگونگی آن خارج از وصف است و گاها افراد را کنجکاو به کشف حقایق و آشنایی با خود می‌کند. مجله دلتا در این مطلب به معرفی یکی از زیبا‌ترین و در عین حال ترسناک‌ترین پدیده‌های طبیعی یعنی ابرهای ماماتوس می‌پردازد.

ابر ماماتوس، نشان‌دهنده طوفانی سخت

ابر سینه‌ای (Mammatus) سینه‌کومه‌ای (mammatocumulus) گونه‌ای ابر است که رشته‌ای از ابرچه‌های کیسه‌مانند در زیر سطح اصلی آن قرار دارد. شکل ظاهری این ابرها حاصل کیسه‌هایی از هوای سرد اشباع شده‌است که به سرعت از سطح ابرهای توفان‌زا پایین می‌آید و تصویری مانند برآمدگی‌های مواج در قسمت زیرین ابر ایجاد می‌کند. خوشه‌های سینه‌ای این ابرها معمولا از یخ تشکیل شده‌اند، اما می‌تواند ترکیبی از یخ و آب مایع نیز باشد. ابرهای ماماتوس معمولا با تشکیل ابرهای سندانی و توفان‌های سخت همراه و در کل پدیده‌هایی نادر هستند.

ابرهای سینه‌ای معمولا از پایه ابرهای کومولونیمبوس (کومه‌ای بارا) امتداد پیدا می‌کنند، اما ممکن است در زیر ابرهای آلتوکومولوس (فرازکومه‌ای)، آلتواستراتوس (فرازپوشنی)، استراتوکومولوس (پوشن‌کومه‌ای) و سیروس (پرسا) و ابرهای خاکستر آتشفشانی نیز تشکیل شود.

این ابرهای زیبا اغلب به شکل خوشه‌ای و بسیار زیاد و متصل به یک‌دیگر قابل مشاهده هستند. ابر ماماتوس مانند پنبه‌های زده‌شده و در یک‌دیگر فرو رفته‌شده زیبایی‌های خود را به نمایش می‌گذارد. قطر هر یک از این ابرهای ماماتوس در هر خوشه تشکیل دهنده ۳ کیلومتر و طول‌ آن ۵ کیلومتر است.

ابر سینه‌ای (Mammatus)

دلیل تشکیل این نوع ابر

بر طبق دیگر آزمایش‌های محققان اگر طبقات هوای میانی و بالای جو و طبقات پایینی خشک شوند، بر اثر جابه جایی سریع و ترکیب شدن با تراکم آب موجود در هوا به ابرهای زیبا و متحیر کننده ماماتوس تبدیل خواهند شد. در معنایی دیگر می‌توان گفت که درجه حرارات و میزان رطوبت از علت‌های اصلی و اساسی در تشکیل ابرهای زیبای ماماتوس است. این نوع ابر که به طور معمول از یخ تشکیل‌شده است، در شکلی دیگر می‌تواند حاصل ترکیب یخ و آب مایع با یک دیگر باشد.

قابل ذکر است که ماندگاری این ابرها به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آسمان است، همچنین در برخی موارد مدت آن به ساعت‌ها نیز می‌رسد و سپس بعد از مدت زمان مشخص‌شده از یک دیگر متلاشی و جدا خواهند شد.

دلیل تشکیل ابرهای ماماتوس

پیشنهاد مطالعه: مطلب هشدار، این ویتامین خطر ابتلا به اوتیسم را ۳ برابر می‌کند را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۲۳ ق٫ظ

    جالب بود

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲ آبان ۱۴۰۱ در ۹:۳۸ ق٫ظ

      ممنون از حضور شما در مجله🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۱ در ۵:۴۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…