چرا بعضی مردان همسرشان را کتک می‌زنند

۱۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشونت‌گرها چه شخصيتی دارند و چه كسانی حاضر نمی‌شوند از یک رابطه خشونت بار بيرون بيايند؟
نشانه‌های همسر آزاری در افراد

کسانی که با همسرشان رفتاری خشونت‌گرایانه دارند چه کسانی هستند؟ آن‌هایی که ترجیح می‌دهند جسم و روان‌شان در رابطه زن و شوهری آسیب ببیند اما مهر طلاق به شناسنامه آن‌ها وارد نشود، چه ویژگی‌هایی دارند؟ در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا به بررسی همسر آزاری در افراد می‌پردازیم.

همسر آزاری در افراد

افرادی که با همسرشان رفتار خشونت‌آمیز دارند ممکن است به عنوان افراد خشن یا به طور دقیق‌تر به عنوان افراد دارای رفتارهای خشونت آمیز در روابط زناشویی شناخته شوند. این نوع رفتار به صورت فیزیکی، عاطفی یا جنسی می‌تواند در رابطه زن و شوهری وجود داشته باشد که شامل ضرب و جرح، تهدیدها، از بین بردن اعتماد، تحت فشار قرار دادن و زورگویی جنسی می‌شود.

همسر آزاری در افراد

همسر آزاری در افراد چه مواردی دارد؟

افرادی که به این نوع رفتار متمایل هستند می‌توانند به صورتی عمل کنند که این رفتار خشن بیشتر از حد معمول به نظر برسد، نقشه‌های سیطره‌آمیزی برای کنترل همسرشان داشته باشند، عدم احترام به حریم شخصی و حقوق همسر را نشان دهند و باعث آسیب روانی و جسمی به همسرشان شوند.

بعضی از این افراد سعی در پنهان کردن خشونت و ادامه رابطه زناشویی با همسرشان دارند. آن‌ها ممکن است به دلیل عواملی مانند ترس از شکست خانوادگی، فشارهای فرهنگی و اجتماعی، وابستگی اقتصادی یا باورهای غلط، از طلاق خودداری کنند. این افراد ممکن است با ابزارهای تهدید، باعث شکنجه و ترس طرف مقابل خود شوند و نتیجه‌ای مانند افزایش تاب‌آوری همسرشان و کاهش توانایی همسر در خروج از این رابطه ایجاد کنند.

همسر آزاری در افراد چه آسیب‌هایی ایجاد می‌کند؟

به هر حال، رفتار خشونت‌آمیز در روابط زناشویی امری بسیار ناخوشایند و غیرقابل قبول است. این نوع رفتار می‌تواند به آسیب‌های جسمی و روانی جدی در همسر و خانواده منجر شود. در صورتی که شما یا کسی که می‌شناسید با این نوع رفتار مواجه هستید، بهترین راه‌حل این است که به کمک منابع مربوطه و مراجعه به مشاوره از خود حمایت کنید.

در برخی موارد، داشتن اختلال روانی در یک فرد ممکن است نشانه‌ای از همسر آزاری در افراد باشد. اما باید توجه داشت که داشتن اختلال روانی در یک فرد به تنهایی نمی‌تواند به عنوان شاخص مطلق برای وجود همسر آزاری در او تلقی شود. نیاز به بررسی و تحلیل دقیق‌تر و شناخت علل و زمینه‌های مختلف، نشانه‌ها و رفتارهایی است که در رابطه با همسر آزاری مشاهده می‌شود.

نشانه‌های همسر آزاری در افراد

همسر آزاری یک الگوی رفتاری است که فرد مورد آزار به طور مداوم و از سوی همسرش مورد ضرب و شتم، تهدید، نابرابری قدرت، کنترل مالی، انزوا، اسارت عاطفی و یا خشونت جنسی قرار می‌گیرد. در صورتی که یک فرد همسر آزاری داشته باشد، ممکن است این تجربه‌ها و شرایط باعث بروز اختلالات روانی در وی شود. برخی از این اختلالات ممکن است شامل اضطراب، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال استرس فراوان (PTSD)، اختلال اعتیاد، اختلال افراطی خوردن، اختلال خواب، اختلالات روانشناختی و سایر مشکلات روانی باشد.

نشانه‌های همسر آزاری در افراد

مواردی که ممکن است باعث افزایش خطر خشونت خانگی شوند عبارتند از:

عوامل فردی: وابستگی اقتصادی، وابستگی عاطفی، کمبود مهارت‌های ارتباطی سالم، کاهش توانایی حل و فصل مشکلات، میزان تحصیلات پایین، استفاده از مواد مخدر و الکل، وجود اختلالات روانی و خلقی، خودکشی و فکرهای خودکشی، سابقه خشونت خانگی در خانواده و غیره.

عوامل خانوادگی: تعارضات خانوادگی، عدم هماهنگی میان فردیت‌ها، وابستگی بیش از حد به فردی، ناسازگاری سبک‌های تربیتی، فرهنگ خشونت‌آمیز خانواده و غیره.

عوامل اجتماعی: تنش‌های اجتماعی، نابرابری جنسیتی، ازدواج زودهنگام، تحصیلات پایین، فقر، بیکاری، ناپایداری مسکن، بحران‌های اقتصادی و غیره.

مهم است بدانید که این لیست تنها بخشی از عواملی است که ممکن است در افزایش خطر خشونت خانگی نقش داشته باشند. هر فرد باید خودش مراقب باشد و با کمک گرفتن از مشاور کاری کند که گرفتار چنین رابطه‌هایی در زندگی‌اش نشود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب ۱۰ چیزی که باعث می‌شود در زندگی موفق شوید را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۴۱ ق٫ظ

    شکستن قلب آدما خیلی تاوان داره. به خصوص اگه اون شخصی که قلبش میشکنه، نزدیکترین آدم بهتون باشه😢

    پاسخ

    • یاری

      ۸ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۴۶ ب٫ظ

      سلام به شما دلتائیان با عشق پاک . هرچه فرهنگ را بکار آید ، آدمیزاد را بیاراید . بشر ضع لوم است ، به خودش و دیگران ظلم می کند ‌‌. بهشت جای آدم های بی رنگ است . بهشت جای آدم های مهربان است و آنانی که دیگران را اذیت و آزار و جگر خون نکردند . دعا یعنی هرچه دل تنگت می خواهد بگو ….. آنگاه منتظر باش تا طلوع خواسته هایت را به تما شا بنشینی … برای همدیگر دعا کنیم .

      پاسخ

    • اصغربیچاره

      ۸ تیر ۱۴۰۲ در ۲:۵۱ ب٫ظ

      ……. با تاءید فرمایش تون بخصوص اگر مظلوم یتیم زاده باشد ظلم در حقش خیلی تا وان داره … نفرین مظلوم زود مستجاب است . محال است اثر ظلم به ظالم نرسد .

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

    عالیه سپاسگزارم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۰۲ ب٫ظ

      درود بر شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۹ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۷ ب٫ظ

    • یاری

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

      تاکی خشم و کینه توزی ، تاکی نیرنگ و دورویی ، مهربانی ها رفته دیگر از دیار ما ، بازا دور از خشم و غوغا در میان آرزو ها، تاکه دلها را پر کنیم از مهربانی ها ، یارب تو کاری کن ، ما را تو ( یاری ) کن ، دلهای ما را مهربان و با وفا تر کن ، این دشمنی ها را بیرون کن از دلها ، بیگانه گان را آشنا تر کن . الهی آمین

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۴ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

      ۶ ن

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۶ تیر ۱۴۰۲ در ۶:۳۴ ب٫ظ

      برخورد فیزیکی با همسر و شریک زندگی رفتار بسیار غلط و دور از عقل و انصاف اس

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۹ تیر ۱۴۰۲ در ۸:۱۱ ب٫ظ

      ۱۲ ن

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در روانشناسی

همچنین بخوانید

تقویت حافظه با ۶ راهکار ساده

تقویت حافظه دغدغه این روزهای اکثر مردم شده است که برخلاف تصور عامه مردم نه‌تنها ارثی نیست؛…