دستور محاکم قضایی برای فروش ملک مشاع

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی که امکان افرازیک ملک مشاع وجود نداشته باشد و اداره ثبت و دادگاه  هم این موضوع  را تشخیص بدهند دادگاه دستور فروش ملک مشاع را صادر می‎کند.
دستور فروش ملک مشاع

دستور فروش ملک مشاع وقتی صادر می‎شود که ملک  غیر قابل افراز باشد. با این توضیح که وقتی امکان افراز ملکی وجود نداشته باشد و اداره ثبت و دادگاه  هم این موضوع  را تشخیص بدهند. برابر ماده ۴ قانون افراز و فروش املاک مشاع، «ملکی که به موجب تصمیم قطعی غیر قابل افراز تشخیص داده شود، با تقاضای هر یک از شرکا و به دستور دادگاه شهرستان فروخته می‌شود.»

با ارائه درخواست فروش،از سوی هر یک از مالکان ملک مشاع، دادگاه، دستور فروش ملک را صادر و برای اجرای حکم به اجرای احکام  ارجاع می‎دهد و  برای فروش این ملک اقدام می‎شود.

ماده ۹ آیین‌نامه قانون افراز و فروش املاک مشاع مصوب ۱۳۵۸ نیز در این باره تصریح می‎کند: «در صورت صدور حکم قطعی بر غیر قابل افراز بودن ملک، دادگاه شهرستان حسب درخواست یک یا چند نفر از شرکا، دستور فروش آن را به دایره اجرای احکام صادر و مدیر اجرا برای فروش ملک مطابق مقررات قانون مدنی مربوط به فروش اموال غیر منقول اقدام می‌‎کند.»

دستور فروش ملک مشاع

در بررسی دادگاه باید نکاتی مورد توجه قرار گیرند که به اختصار عبارتند از:

با توجه به ماده ۴ قانون افراز و فروش املاک مشاع و ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی آن، برای صدور دسـتـور فـروش ملک غیر قابل افراز نیاز به تقدیم دادخـواسـت، پـرداخـت هـزینه دادرسی، تـعیین وقت رسیدگی و  صدور حکم نیست؛ زیرا  درخواست برای  اجرای حکم است و شکل دادخواست ندارد.
تصمیم نهایی کــه دادگاه برای ایــن‌گونه موارد می‎گیرد، به شکل  حکم یا قرار نیست؛ بلکه صرفا”دستور قضایی است ، با توجه به این که تابع تشریفات رسیدگی  برابر آیین دادرسی مدنی نیست ، قابل تجدید نظـر و فـرجام‌خـواهی هم نـیـست.

در رسیدگی به تقاضای فروش ملک غیر قابل افراز، چنانچه در دادگاه  تشریفات آیین دادرسی مدنی رعایت شود، تخلف انتظامی محسوب می‌شود.

برای مطالعه بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …