آرامگاه دیدنی میرزا کوچک خان جنگلی

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رشت و به‌طور کلی خطه گیلان یک قهرمان ملی به نام میرزا کوچک خان جنگلی دارد که آوازه‌اش را تقریبا تمام ایرانیان شنیده‌اند و امروزه آرامگاهش به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های رشت تبدیل شده است.
آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

میرزا کوچک خان جنگلی مشهور به سردار جنگل، یکی از چهره‌های برجسته تاریخ ایران است. وی در سال ۱۳۰۰ درگذشت و مقبره او، در شهر رشت، در قبرستان سلیمان داراب جای گرفته است. این مقبره را با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی ساخته‌اند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره جاذبه گردشگری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بدانید.

میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان جنگلی کیست؟

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک، فرزند میرزا بزرگ، در سال ۱۲۵۷ هجری شمسی در محله قدیمی استادسرای شهر رشت در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد. طبق گفته‌ اطرافیان، او مردی قوی بنیه با رنگ چشمان روشن و چهره‌ای بشاش بود و از نظر اجتماعی مردی باادب، فروتن، خوش‌برخورد، مومن به اصول اخلاقی، طرفدار عدل و آزادی و حامی مظلومان به‌شمار می‌رفت.

پس از مقاومت چشمگیر جنبش جنگل در مقابل قزاق‌ها، این جنبش مجبور به عقب‌نشینی شد. میرزا به سمت کوه‌های خلخال در استان اردبیل گریخت؛ اما گرفتار بوران و طوفان شد. سرانجام زیر فشار سرما و برف در روز ۱۱ آذر ۱۳۰۰، میرزا کوچک خان جنگلی درحالی‌که تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ را به کول گرفته بود، از پای درآمدند.

قبرستان سلیمان داراب

قبرستان سلیمان داراب

در کنار آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مسجد سلیمان داراب قرار دارد. در این مسجد، آرامگاه یکی از عرفای گیلانی به نام سلیمان ابن دارائی عبسی شامی قرار دارد. این آرامگاه بسیار مورد توجه مردم رشت و به‌خصوص مردم این محله قرار دارد. مردم پس از نماز سری به آرامگاه این عارف می‌زنند تا فاتحه‌ای برای او بخوانند.

تاریخچه آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

چگونگی دفن سردار جنگل مشخص نیست؛ اما اولین بار بازسازی آرامگاه این بزرگ مرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران، در سال ۱۳۶۰ هجری شمسی مطرح شد. طرح مقبره با توجه با اصول معماری سنتی توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تهیه و به مرور به اجرا در آمد. در مرحله بعد طرح احداث مجموعه فرهنگی میرزا کوچک مد نظر قرار گرفت. در سال ۱۳۷۱ نیز توسط میراث فرهنگی گیلان، دیوارکشی و احداث سردری شایسته مقام میرزا انجام شد.

میرزا کوچک خان جنگلی

معماری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

مقبره میرزا کوچک خان به‌صورت یک هشت ضلعی منظم است که از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران محسوب می‌شود. این بنا با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی، به مساحت ۴۰ متر مربع و ارتفاع ۹ متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی هستند و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزاد منشانه آن شخصیت مبارز است.

اگر به مکان‌های گردشگری داخلی علاقه دارید، جاذبه های گردشگری اطراف شیراز را بخوانید.

بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

همه روزه و در همه ساعات می‌توانید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کنید. این بازدید رایگان است و نیازمند پرداخت هزینه‌ای نیست.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری، مطلب دماغ شیطان کجاست؟ را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۲۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…