بهترین زمان رفتن به مراسم گلاب‌گیری کاشان

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گلاب‌گیری کاشان از گذشته‌های دور تاکنون در این شهر و شهرها و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود. اردیبهشت ماه زمان برگزاری مراسم گلاب‌گیری کاشان است.
مراسم گلاب گیری کاشان

گلاب‌گیری کاشان یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود که از استان فارس در گذشته آغاز شده است و امروزه بخش قابل‌توجهی از آن در کاشان و مناطق اطراف آن انجام می‌شود. این مراسم سنتی در این موقع از سال و شکوفایی گل‌های محمدی بسیار لذت‌بخش است. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره مراسم گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید.

فصل مراسم گلاب گیری کاشان

فصل گلاب‌گیری کاشان از اوسط بهار آغاز می‌شود و تا اواخر این فصل نیز ادامه دارد. در این زمان از سال بوی گل محمدی بخش‌های مختلفی از شهر کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن را پر می‌کند. در فصل بهار بسیاری از مردم کاشان به کار در مزارع گل محمدی و کارگاه‌های صنعتی گلاب‌گیری مشغول می‌شوند و این صنعت اشتغال فصلی در کاشان را پررونق کرده است.

گلاب گیری کاشان در بهار

زمان مناسب چیدن گل

بهترین زمان از روز برای چیدن گل‌های محمدی ساعات نخست روز و پیش از تابش مستقیم آفتاب است. پس از تابش مستقیم خورشید ممکن است گل‌ها کمی پژمرده شوند و بر کیفیت گلاب حاصل از آن‌ها تأثیر بگذارند. کیفیت گلاب به‌دست‌آمده از گل‌های چیده‌شده پیش از طلوع آفتاب، بسیار بیشتر از سایر چینش‌ها است.

محل گلاب‌گیری کاشان

کاشان و شهرها و روستاهای اطراف آن محل پرورش گل محمدی هستند؛ اما مزارع گل سرخ واقع در کوهپایه‌های اطراف کاشان، محصول با کیفیت‌تری می‌دهند. گل‌هایی که در مناطق خشک‌تر و نزدیک‌تر به کوه می‌رویند به نسبت گل‌های نقاط مرتفع کیفیت پایین‌تری دارند. به همین دلیل گلاب حاصل از گل‌های محمدی در مناطق کوهستانی مطبوع‌تر است و قیمت بالاتری نیز دارد.

گلاب گیری کاشان

گلاب دو آتشه از مراسم گلاب گیری کاشان

با تکرار دوباره مراحل گلاب‌گیری با گلاب دو آتشه، گلاب سه آتشه تولید می‌شود که مصارف مخصوصی دارد. میزان گلاب سه آتشه تولیدی بسیار کم و با توجه به سفارش مورد نظر انجام می‌شود. با انجام مراحل گلاب‌گیری روی تفاله‌های باقی‌مانده از گل، «گلاب پس آب» تولید می‌شود که به مراتب غلظت و عطر کمتری نسبت به گلاب دارد. گلاب پس آب برای صرفه اقتصادی و به میزان محدودتری تولید می‌شود.

برای دیدن مکان‌های گردشگری ایران، مطلب اورامانات، روستای پلکانی سنگی در دل مه را بخوانید.

 گلاب گیری کاشان

دیگر محصولات گل محمدی

بجز انواع مختلف گلاب که نام بردیم، فرآورده‌های دیگری نیز در طول تقطیر گل سرخ به دست می‌آیند که در طول سالیان دراز طرفداران خود را پیدا کرده‌اند. «عنبر گل سرخ» مایعی سیاه رنگ است که پس از اتمام تقطیر در دیگ مسی باقی می‌ماند. از این مایع برای درمان دردهای استخوانی و گرفتگی‌های عضلانی استفاده می‌شود. از دیگر محصولات گل محمدی می‌توان به اسانس گل محمدی، گلبرگ خشک، غنچه خشک، مایع گلاب، روغن و شربت گل نیز اشاره کرد.

مراسم گلاب گیری کاشان

پیشنهاد مطالعه: اگر به مطالب گردشگری علاقه دارید، بهشتی گمشده در نزدیکی تهران را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۴۰ ق٫ظ

    ممنون از شما بابت این متن و اطلاع رسانی

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از شما دوست عزیز که همراه مجله ما هستید.

      پاسخ

  2. امیر صالحی

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۴۸ ق٫ظ

    خیلی مراسم جالبیه، پیشنهاد میکنم حتماً تجربه کنید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۸ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما، شما هم زمان را از دست ندهید و با عزیزانتان این سفر خاطره انگیز را تجربه کنید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…