اورامانات، روستای پلکانی سنگی در دل مه

۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید عده‌ای از گردشگران همیشه راهی را انتخاب کنند که به آن سوی مرزها متصل است. اما اگر مطلع باشند که چه مناطق بکری در کشور خودمان وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد راهی سفری خارج از ایران شوند.
اورامانات

اورامانات یا هورامان، اورامان، هورامان تخت و اورامانات تخت نام‌های فقط یک منطقه از کردستان هستند که به دلیل گویش‌های متفاوت افراد محلی و همچنین گویش‌های متفاوت کردی با نام‌های مختلف شناخته شده است. برای آشنایی با ابن جاذبه جادویی در غرب ایران زیبا، با مجله دلتا همراه باشید.

اورامانات

اورامان کجاست؟

دهکده اورامان در جنوب‌شرقی مریوان در بخش اورامان شهرستان سروستان به فاصله ۷۵ کیلومتری مریوان قرار دارد. منطقه شگفت‌انگیز اورامانات در دل کوهستان‌های ایران در کردستان واقع شده است. رودخانه‌های سیروان و لیله از منطقه اورامانات عبور می‌کنند.

لازم به ذکر است که این دو رود در جایی بنام دروله که مرز بین ایران و عراق است به هم می‌رسند. اورامان در دره‌ای با شیب تند روبه‌روی کوه تخت جای گرفته است و این دلیلی دیگر برای نامیدن این منطقه به اورامانات تخت است.

دهکده اورامانات

اورامانات تخت

درباره اورامانات

در این میان چشمه بی‌نظیر بل نیز نباید فراموش شود. دهکده زیبای اورمانات علاوه بر اینکه کوهستانی است، آب و هوای عالی در بهار تا آخر تابستان دارد. منطقه رویایی اورامانات پله‌هایی به سوی بهشت را برای شما تداعی می‌کند.

خانه‌های دهکده جذاب اورمانات از سنگ و اغلب با خشکه و به‌صورت پلکانی ساخته شده‌اند. جالب است بدانید که این روستا به روستای هزار ماسوله نیز شهرت دارد. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.

مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت، زمانى شهرى بزرگ بوده و مرکزیتى خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان یاد مى‌کرده‌اند.

روستای هزار ماسوله

به غیر از وضعیت خاص روستا از نظر معمارى، موقعیت چشمه‌هاى پرآب، مراسم خاص و آداب و رسوم و وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و به ویژه جمعیت و تعداد سکنه قابل توجه آن نشانگر اهمیت منطقه از زمان ساسانى است.

اگر به اطلاعات گردشگری ایران علاقه دارید، مطلب ۵ پایتخت تاریخی ایران کدام‌اند؟ را بخوانید.

هورامان تخت

هنرهای دستی و پوشاک

پوشاک کردى آمیزه‌اى از رنگ و نقش است. لباس مردم اورامانات نیز کردى است. پیش از ورود پارچه و کفش‌هاى خارجى و سایر منسوجات داخلى به استان کردستان، بیشتر پارچه‌ها و پاى‌افزار مورد نیاز آن‌ها توسط بافندگان و دوزندگان محلى بافته و ساخته مى‌شده است.

از تولیدات هنرهاى سنتى این روستا می‌توان به گلیم، سجاده، نمد، سبد و گیوه به عنوان سوغات اشاره کرد.

کردستان

مراسم پیر شالیار

روستای اورامان تخت در کردستان، در دل کوه‌های سر به فلک کشیده رشته کوه‌های زاگرس، در مسیر رودخانه سیروان هر ساله در آخرین چهارشنبه و پنجشنبه قبل از ۱۵ بهمن برگزارکننده مراسم پیر شالیار است که بعضی از مورخان قدمت آن را هزار ساله می‌دانند. یک آیین تاریخی که همراه رقص محلی و دف‌‌نوازی است و گردشگران زیادی را به این نقطه می‌کشاند.

مراسم پیر شالیار در روستای هورامان تخت کردستان، هر سال در نیمه زمستان برگزار شده و عروسی «پیر شالیار» در سه روز جشن گرفته می‌شود. این مراسم شامل ذبح دام قربانی، دف‌زنی، خوردن آش مخصوص و شب‌نشینی است.

دهکده اورمان

پیشنهاد مطالعه: مطلب جذاب‌ترین شهرهای ساحلی کدام‌اند؟ را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۰:۰۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۰۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۴ ب٫ظ

  4. مسعود

    ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ق٫ظ

    بسیار زیبا
    ممنون

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

      سپاس از شما که همراه ما هستید.

      پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  6. علی

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۶ ب٫ظ

    با سلام واقعا عالیه??????????????????????

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…