آیا حقوق شوهر به همسر موقت او نیز می‌رسد؟

۱۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید ندانید که حقوق زن یا مرد شاغل پس از فوتش به چه کسی می‌رسد؟ یا اینکه مطلع نباشید آیا به همسر موقت نیز از مستمری مرد چیزی تعلق می‌گیرد یا خیر؟
مستمری شوهر

مستمری شوهر یکی از مواردی است که افراد در رابطه‌ با آن سوالات بسیاری دارند. در جهت حمایت از کارمندان و کارگران پس از فوت این افراد، مطابق قوانین تأمین اجتماعی و استخدام کشوری، حقوقی که به این افراد پرداخت می‌شود قطع نشده و به خانواده آن‌ها پرداخت می‌شود. یکی از وراث، زوجه فرد فوت شده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مستمری

شرایط زن برای دریافت مستمری شوهر متوفی خود

بر اساس قوانین تأمین اجتماعی و به استناد بند ۱ ماده ۸۱ قانون تامین اجتماعی: «عیال دائم بیمه شده متوفی مادام که شوهر اختیار نکرده است.» از جمله بازماندگان متوفی است که استحقاق دریافت مستمری را خواهد داشت.

نکته مهم که باید توجه شود آن است که به‌موجب بند ۱ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ که مقرر داشته است: «زوجه دائم متوفی از حقوق وظیفه یا مستمری وی برخوردار می‌گردد و ازدواج وی مانع دریافت حقوق مذکور نیست» قانون قبل منسوخ شده و از بین رفته است؛ بنابراین می‌توان گفت، در حال حاضر زن متوفی اگر ازدواج مجدد هم کرده باشد از مستمری شوهرش بهره‌مند می‌شود.

شرایط زن برای دریافت مستمری شوهر

استثنائاتی برای زن به‌منظور دریافت مستمری شوهر متوفی

گاهی شرایطی پیش می‌آید که برای وراث سوال پیش می‌آید که آیا مستمری شوهر پس از فوت به همسر وی می‌رسد یا خیر؟ این شرایط به شرح زیر است:

زمانی که عقد نکاح میان زوجین از نوع عقد نکاح موقت باشد، همسر موقت حق دریافت مستمری شوهر خود را ندارد. در این شرایط این حقوق و مستمری به وی نمی‌رسد. به بیان دیگر زنی که در عقد موقت مرد است صلاحیت قانونی برای دریافت مستمری شوهر را ندارد. این مورد یکی از مهم‌ترین استثنائاتی است که برای دریافت مستمری زن در قانون وجود دارد.

همان گونه که در ابتدا بیان شد، ازدواج مجدد زن پس از فوت شوهر، مانع دریافت مستمری شوهر پس از مرگ وی نمی‌شود. نکته مهم دیگر آن است که اگر شوهر بعدی نیز فوت کند، بیشترین مستمری به زن پرداخت می‌شود.

مستمری شوهر متوفی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، قانون اصلاح مهریه، به نفع مردان است + ویدیو را مطالعه کنید.

۱۵ دیدگاه

  1. مسعود امیررحمت

    ۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۵:۱۸ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۰۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۱۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  8. فاطمه

    ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۱۱ ق٫ظ

    سوال بسیار مهم این است که اول به فکر زنده ها باشید بعد سراغ قانون برای مرده هادرمورد زنی که شوهرش بیمار وبیکاراست واویک تنه با رسنگین زندگی را می کشد چرا نباید حق اولاد یا حق همسر بگیرد به بهانه این که شوهرشمازنده است،،،، طلاق نگرفته اید،،،، شوهر شما باید دیوانه باشد این واقعا بی انصافی وظلم به زنی است که ۳۰ سال بدون هیچ حقی تلاش کرده تاحریم خانواده نپاشد

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۱ ق٫ظ

      سلام، قوانین برای تمام افراد جامعه است و همان‌طور که برای افراد زنده مطالبی تولید می‌شود باید پاسخ سوال کسانی که در مورد ارث خود می‌پرسند هم داده شود.

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۷ ب٫ظ

  10. رسول

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

  11. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۱۱ ب٫ظ

    مگرطبق شرع وعرف نفقه زن به عهده شوهرنیست پس درازدواج دوم نیز نفقه زن بعهده شوهرش میباشد بنابراین منطقی نیست درازدواج دوم مستمری شوهر فوت شده را دریافت کند اتفاقا تا ازدواج نکرده محق میباشد الان دختری که ازدواج میکند ازتکفل پدر خارج میشود این دوقانون مغایرهم هستند حتی مبلغ جزیی حق اولاد راقطع میکنندواقعا باید این دوقانون راکنارهم ببینند

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ق٫ظ

      بله طبق قانون نفقه بر عهده مرد است.

      پاسخ

  12. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۲۳ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …