۵ پایتخت تاریخی ایران کدام‌اند؟

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قدمت تاریخی ایران شکی نیست. این کشور از لحاظی تاریخی، تمدنی چندین ساله دارد که موجب شده است در زمینه گردشگری تاریخی جایگاه ویژه‌ای را در جهان از آن خود کند.
پنج پایتخت تاریخی ایران

ایران کشوری است باستانی با چند هزار سال تمدن و تاریخ، از روزگاران دور تا امروز که سلسله‌ها و حکومت‌های مختلف و متعددی را در گوشه و کنار خود دیده است. برای آشنایی با پنج پایتخت تاریخی ایران مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

شوش، کهن‌ترین پایتخت ایران زمین

شهر باستانی شوش از جمله پایتخت‌هایی است که امروزه دیگر رونق و شکوه نخستین خود را ندارد و تنها یادگارهای تاریخی پر شمار آن نشان‌دهنده بزرگی و عظمت نخستین آن است. شهر شوش نخستین پایتخت ایران است که قدمت آن به دوره تمدن ایلامی‌ها، به هزاره سوم پیش از میلاد، یعنی در حدود پنج هزار سال پیش و روزگار پیش از مهاجرت آریایی‌ها بازمی‌گردد. این شهر در دوره هخامنشی نیز یکی از پایتخت‌های مهم کشور بود. همین اوصاف آن را در لیست پنج پایتخت تاریخی ایران در رده اول قرار می‌دهد.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب تنها روستای زنده جهان در دل صخره! را هم بخوانید.

پایتخت ایران

همدان، مظهر تاریخ و تمدن ایران

شهر همدان به‌عنوان نخستین پایتخت اقوام آریایی، یعنی مادها در ایران شناخته می‌شود. مادها در قرن هفتم پیش از میلاد، این شهر را با نام هگمتانه (به معنی محل اجتماع) ساختند و براساس روایات تاریخی، هگمتانه دارای هفت دیوار دفاعی بوده و یونانی‌ها به آن اکباتان می‌گفتند. در سال ۱۳۸۵ از سوی مجلس شورای اسلامی، همدان به‌عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران معرفی شد.

پایتخت ایران

شیراز، سرچشمه شعر و هنر ایرانی

به اعتقاد بسیاری از مردم، شیراز پایتخت شعر، فرهنگ و هنر ایران است. آثار باقی‌مانده از تخت جمشید در نزدیکی شیراز، از باشکوه‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به حساب می‌آید.

پایتخت تاریخی ایران

مشهد، پایتخت مذهبی ایران

شهر مقدس مشهد به دلیل وجود بارگاه و تربت پاک هشتمین امام شیعیان، در دوره‌های مختلف از اهمیت ویژه و مرکزیتی مذهبی در ایران برخوردار بوده است و همواره پذیرای زائران ایرانی و غیر ایرانی است. این شهر در طول تاریخ به دلیل موقعیت ویژه خود، همواره نقشی پر اهمیت بر عهده داشته و اوج این اهمیت سیاسی را می‌توان در دوره افشاریه و پادشاهی نادرشاه افشار دانست که به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد.

تهران، تلفیق تاریخ و مدرنیته

تهران جدیدترین پایتخت ایران است. البته قدمت پایتختی آن به دوران معاصر نمی‌رسد. در دوره زمامداری آغامحمدخان، بنیان‌گذار سلسله قاجار، تهران به‌عنوان پایتخت انتخاب شد و این سنت در دوره‌های بعدی و تا امروز پابرجا باقی ماند. این شهر به واسطه تاریخ طولانی خود، به‌ویژه در بخش‌هایی مانند ری دارای آثار تاریخی و مذهبی بسیاری است و بهترین موزه‌ها و نمایشگاه‌های هنری، فرهنگی و تاریخی ایران را در خود جای داده است.

میدان آزادی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به شهری که قدیمی‌ترین ساعت زنده جهان را در خود جای داده است! بزنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۹ ب٫ظ

  3. ایران

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۴۰ ق٫ظ

    پنج پایتخت تاریخی میشن شوش و پارس و همدان و تیسفون و بابل

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۷ ق٫ظ

      ممنون که همراه ما هستید دوست عزیز

      پاسخ

    • هموطن

      ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۳:۱۳ ب٫ظ

      شوش رو که کل دنیا قبول دارن به عنوان تمدن .
      اما آثار تاریخی شیراز متعلق به پادشاهی آشور هستش.
      ئامدان ،ئمدان و حمدان . همدان امروزی هیچ وقت هگمتانه نبوده همش حرفه . اینها کُرمانجهای منطقه ی ئامد ( جنوب ترکیه ) دیاربکر امروزی هستن که زمان امپراطوری آشور به این سرزمین سکونت نمودن و چندین طایفه هم به سمت چین حرکت کرد که در برگشت در مناطقی از خورهلسان( جایی که خورشید بلندا داره منظور به دشت خُراسان ) سکونت نمودن ، چندین طایفه هم که بعد از فتح شوش توسط پاشا بانیپال به خُزه سان خُوزِستان ( خُز به معنای شن است ) رفته بودند همانجا ماندگار شدن که بعدها شهرکُرد نامیده شدند . ناگفته نماند که این طوایف گله های بیشمار داشته اند و تنها عامل مهاجرت دسترسی به چراگاه های بیشتر بوده و آن چنان جنگی رخ نداده بود .

      پاسخ

      • ریحانه شیشه گر

        ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۴:۳۹ ب٫ظ

        ممنون از توضیحات شما دوست عزیز

        پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…