نکات حقوقی مهم در مورد پارکینگ ساختمان

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ساکنین ساختمان در اکثر اوقات بر سر تقسیم‌بندی پارکینگ مشکلات بسیاری دارند.
نکات حقوقی پارکینگ ساختمان

پارکینگ‌ها به دو صورت تقسیم می‌شوند اولین مدل آن تعلق اختصاصی است. یعنی موقعیت، مساحت و محل دقیق آن در صورت‌مجلس تفکیکی مشخص می‌شود و در سند رسمی نیز قید می‌شود که مثلا فلان پارکینگ در فلان قسمت متعلق به این مالک است. در مدل دوم پارکینگ برای هر یک از واحدها به‌صورت مشاع تعلق می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات حقوقی پارکینگ ساختمان می‌پردازیم.

اختلافات بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها

از جمله اختلافاتی که بر سر پارکینگ آپارتمان‌ها پیش می‌آید، توقف یک خودرو در محلی است که جزو محدوده مشاع تعیین شده است. همچنین به عنوان محدوده اختصاصی برای پارکینگ هیچ ساکنی در نظر گرفته نشده است. از جمله اختلافاتی که بین ساکنین آپارتمان می‌توان نام برد، توقف یک خودرو در محدوده مشاع که برای هیچ ساکنی در نظر گرفته نشده است.

ساکنانی که در آپارتمان طبق سند، پارکینگی به واحد آن‌ها اختصاص داده نشده است نمی‌توانند از محدوده مشاع که حتی اختصاص به واحد دیگر ندارد استفاده کنند. مگر آن‌که مالکان واحد‌های دیگر در خصوص قسمت مشاع تصمیم بگیرند و آن را به یک واحد اختصاص دهند. این مورد خلاف قانون نیست. اما اگر مالکان دیگر بر سر این موضوع به توافق نرسیده باشند هرگز نمی‌توان در این محدوده خودرو خود را پارک کرد.

نکات حقوقی پارکینگ

پارکینگ ساختمان متعلق به کیست؟

هنگام خرید یا اجاره خانه گاهی پیش می‌آید که متوجه می‌شوید خانه مورد نظر شما پارکینگ ندارد. اما ساکنین واحدهای دیگر از قسمت‌هایی از ساختمان به عنوان پارکینگ اختصاصی استفاده می‌کنند. با توجه به نکته ذکر شده، تعلق پارکینگ آپارتمان به دو صورت امکان‌پذیر است:

  • تعیین محدوده مشخصی به عنوان پارکینگ آپارتمان و ثبت در سند مالکیت
  • استفاده از پارکینگ آپارتمان بر اساس قوانین پارکینگ و توافق ساکنان

هنگامی که حق استفاده از پارکینگ برای واحدی در نظر گرفته نشده باشد و واحد مذکور در سند، دارای پارکینگ نباشد، مالکان جدیدی که این واحد را خریداری می‌کنند نیز حق استفاده از پارکینگ را ندارند. فقط در شرایطی حق استفاده دارند که توافقاتی بین ساکنین شود و این توافقات به تایید هیئت مدیره ساختمان برسد. همچنین بنابر قوانین پارکینگ، فضایی از مشاع ساختمان به عنوان پارکینگ آپارتمان برای مالک جدید در نظر گرفته شود.

اما باید توجه داشت، ضمن این توافق نیز پارکینگ جزو املاک فرد محسوب نخواهد شد. تا زمانی‌که ساکنان دیگر رضایت دارند، حق استفاده از مشاع به عنوان پارکینگ برای مالک جدید فراهم است.

 پارکینگ ساختمان

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، هنگام خرید خانه به این نکات بسیار مهم توجه کنید  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …