هنگام خرید خانه به این نکات بسیار مهم توجه کنید

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خرید یا اجاره‌ آپارتمان یکی از پر چالش‌ترین کارهایی است که همه‌ افراد به نوعی با آن سر و کار دارند. به همین خاطر اطلاع از مسائل حقوقی مرتبط با آن امری ضروری است.
نکات مهم هنگام خرید خانه

برای معامله مسکن شما باید با مفاهیمی چون مبایعه‌نامه، کد رهگیری و هم‌زمانی معامله باخبر باشید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم هنگام خرید خانه می‌پردازیم.

مبایعه‌نامه چیست؟

مبایعه‌نامه در واقع میان فروشنده و خریدار منعقد می‌شود. به این شکل که فروشنده مالی را به خریدار می‌دهد و در ازای آن مبلغی را دریافت می‌کند. بنابراین وقتی هر کالایی تحت این شرایط مبادله شود، می‌توانید برای آن بیع‌نامه امضا کنید.

در واقع داشتن صرف یک مبایعه‌نامه دلیلی بر اینکه شما صاحب یک ملک هستید محسوب نمی‌شود. مگر اینکه بتوانید ثابت کنید که براساس مبایعه‌نامه شما به عنوان خریدار یا فروشنده تمام تعهدات خود را در راستای انجام کامل معامله، انجام داده‌اید.

در مبایعه‌نامه چه چیزی ذکر می‌شود

  • جزئیات قرارداد
  • شیوه‌ نقل و انتقال سند
  • شیوه‌ پرداخت هزینه‌ها
  • سایر جزئیات

خرید خانه و کد رهگیری 

کد رهگیری در واقع کدی است که پس از اتمام عملیات مربوط به خرید ملک به خریدار داده می‌شود که به نوعی کد تأییدیه محسوب می‌شود.

از مزایای دریافت کد رهگیری آن است که این کد جلوگیری از فروش یک ملک به چند نفر می‌کند. در گذشته به دلیل آن که سامانه جامع و یکپارچه‌ای برای خرید خانه و ثبت عملیات مربوط به آن وجود نداشت، در زمینه برخی مسائل حقوقی مشکلاتی پدید می‌آمد که از جمله آن‌ها کلاهبرداری بود. برخی از افراد سودجو یک ملک را به چند نفر به صورت همزمان می‌فروختند و این کار معمولا در فاصله‌ انجام عملیات نقل و انتقال انجام می‌شد. اما از زمانی‌که سامانه‌ ثبت قراردادها طراحی شده است، میزان کلاهبرداری‌ها به اندازه‌ زیادی کاهش یافته است. چرا که تمام معاملات در سیستم ثبت شده است و کسی که قصد خرید ملکی را دارد، می‌تواند قبل از خرید، نسبت به وضعیت آن استعلام کند.

 نکات حقوقی برای خرید خانه

در خرید خانه به همزمانی معامله توجه کنید

نحوه‌ انتقال سند و انتقال وجه بین خریدار و فروشنده یکی دیگر از مسائل حقوقی در امر خرید خانه است که باید به آن توجه شود. منظور از همزمانی معامله آن است که هر دو طرف قدم به قدم در راستای اجرایی کردن معامله پیش بروند و در هر مرحله میزان مشابهی از تعهدات خود را اجرا کنند.
به عنوان مثال فرض کنید خریدار در ابتدای معامله هزینه را به‌صورت تمام و کمال بپردازد. آن‌گاه اگر فروشنده ادعا کرد که ملکی را نفروخته و حاضر نشد سند را به نام خریدار منتقل کند چه باید کرد؟ یا اصلا حتی ممکن است فروشنده پس از دریافت پول بدون انجام هیچ‌‌گونه تعهدی فرار کند یا از کشور خارج شود. برعکس این حالت برای فروشنده نیز صادق است. یعنی فرض کنید فروشنده سند خود را به‌صورت کامل و قانونی به نام خریدار منتقل کند، اگر خریدار ادعا کرد من ملکی را نخریده‌ام و خانه از اول به نام من بوده است و پول را نداد، آن‌گاه چه باید کرد؟
البته در صورت بروز این قبیل مشکلات در هم‌زمانی معامله اطلاعات مربوطه در سیستم دفتر ثبت اسناد موجود است که بر اساس آن می‌توان مشکل را پیگیری کرد اما به هرحال پیشگیری از بروز مشکل بسیار آسان‌تر از حل آن است. بنابراین اگر قصد خرید خانه و یا اجاره دارید، حتما قبل از هرگونه اقدامی مراقب چالش‌ها و مسائل مشکل‌آفرین باشید.

خرید خانه

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، هرگز بدون دانستن این نکات قرارداد تنظیم نکنید را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱:۱۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۴۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۳۳ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۵۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …