هرگز بدون دانستن این نکات قرارداد تنظیم نکنید

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
به دلیل اهمیت بالایی که قرارداد در روابط طرفین دارد و سود و زیان طرفین که بسته به آن است، باید نکاتی که در تنظیم هر قرارداد به‌صورت کلی مورد نیاز است بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
نکات مهم برای تنظیم قرارداد

برای شروع هر کاری نیاز به توافق و قرارداد وجود دارد و این موضوع غیر قابل انکار است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات مهم برای تنظیم قرارداد می‌پردازیم.

تعیین دقیق طرفین قرارداد

باید توجه داشته باشید که در هر قرارداد باید طرفین آن را به‌صورت کامل و واضح تعیین نمایید. قرارداد حداقل بین دو نفر تشکیل می‌شود و فرض انعقاد قرارداد یک‌جانبه غیر ممکن است. البته قرارداد می‌تواند بیش از دو طرف هم داشته باشد. به هر حال در قراردادهای خود حتما طرفین آن قرارداد را تعیین کنید و به‌صورت کامل، مشخصات مربوط به طرفین را در قرارداد ذکر کنید. مشخصاتی از جمله نام و نام خانوادگی نشانی و محل اقامت و غیره.

تعیین سمت افراد

علاوه بر این‌که طرفین قرارداد را تعیین نمودید و مشخصات آن‌ها را در قرارداد ذکر کردید باید سمت آن‌ها را نیز در قرارداد مورد اشاره قرار دهید. چرا که یک قرارداد ممکن است از طرف شخص اصیل، یعنی شخصی که قرارداد برای او منعقد می‌گردد یا از جانب نماینده وی منعقد گردد. بنابراین در هر قرارداد باید تعیین کنید که قرارداد را شخص با چه سمتی منعقد می‌کند.

ذکر نام ضامن در قرارداد

در برخی از قراردادها ممکن است افرادی به عنوان ضامن در قرارداد وجود داشته باشند که دراین‌صورت باید نام ضامن این قرارداد در آن به‌صورت دقیق و کامل ذکر گردد و مشخصات آن‌ها در قرارداد مورد اشاره قرار گیرد.

ذکر تضمینات داده شده

علاوه بر وجود ضامن در قرارداد ممکن است تضمیناتی از طرفین قرارداد اخذ شده باشد. مثلا در اکثر قراردادهای کاری از کارمند یا کارگر سفته‌هایی  را بابت استخدام اخذ می‌نمایند که دراین‌صورت باید مشخصات سفته یا سایر اسناد تجاری که به عنوان تضمین اخذ گردیده در قرارداد ذکر گردد.

 تعیین مبلغ قرارداد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در قرارداد تعیین کنید مبلغ قرارداد است که این موضوع باید به‌صورت کامل و دقیق در قرارداد ذکر گردد. البته گاهی ممکن است در ابتدای عقد نتوان مبلغ را به درستی تعیین کرد که در این حالت تعیین مبلغ به‌صورت برآورد خواهد بود و در انتهای کار مبلغ نهایی معین خواهد شد که در این موارد لازم است در عقد چنین موضوعی را ذکر کنید.

 تنظیم قرارداد

 تعیین زمان پرداخت مبلغ قرارداد

علاوه بر تعیین مبلغ قرارداد باید زمان پرداخت را نیز مشخص نمایید تا با طرف دیگر قرارداد دچار مشکل نگردید.

تعیین شروط مورد نظر خود

می‌توانید در قراردادهای خود، شروطی را برای اجرای موضوع قرارداد تعیین کنید مثلاً تعیین شرایط کلی اجرای یک قرارداد همکاری.

عجله نکردن و خواندن دقیق متن

پس از اینکه توافقات اولیه بین شما و طرف مقابلتان در خصوص انعقاد قرارداد پایان پذیرفت و پیش‌نویس قرارداد نگاشته شد هیچگاه برای امضای قرارداد عجله نکنید و سعی کنید پیش‌نویس را به دقت خوانده و مواردی که با آن‌ها مخالف هستید یا از نظر شما دارای ایراد است به عنوان موارد اصلاحی ذکر کنید و مواردی را که طرف مقابل‌تان به عنوان موارد اصلاحی ذکر می‌نماید مجددا مورد بررسی قرار داده و سپس قرارداد را نهایی کنید.

 نکاتی برای تنظیم قرارداد

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، هنگام خرید و فروش ملک حتما به این موارد توجه کنید  را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۳۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۱۰ ب٫ظ

    🙏🏻

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ق٫ظ

      ممنونم از شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …