مردان چگونه می‌توانند عدم تمکین زن را ثابت کنند؟

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گاهی این سوال مطرح می‌شود که نحوه اثبات عدم تمکین زن یا اثبات ناشزه بودن زن در دادگاه به چه صورت امکان‌پذیر است.
نحوه اثبات عدم تمکین زن

بر اساس قانون مدنی و به استناد فقه شیعه، یکی از مهم‌ترین وظایف یا تکالیف زن در قبال شوهر، تمکین خاص و عام از وی است که در مقابل، از حق نفقه برخوردار می‌شود. اما در مواردی که زن به ایفای تکالیف خود در خصوص تمکین از شوهر عمل نمی‌کند و به این ترتیب کانون خانوادگی را با چالش مواجه می‌سازد، قانون‌گذار به مرد این اجازه را داده است تا با اثبات عدم تمکین زن، از تکلیف الزام به پرداخت نفقه معاف شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه اثبات عدم تمکین زن می‌پردازیم.

 عدم تمکین زن

ناشزه بودن یا عدم تمکین زن ممکن است در دو حالت نشوز عام و نشوز خاص مطرح باشد. این شوهر است که باید ناشزه بودن زن را اثبات نماید. به کرات این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توانم عدم تمکین زنم را اثبات کنم؟ در پاسخ به این سوال که نحوه اثبات عدم تمکین زن چگونه است مطالب زیر قابل توجه است:

درصورتی‌که نشوز زن به دلیل ترک زندگی مشترک از طرف زن باشد، همین که مرد بتواند ثابت نماید که زن بدون اجازه از منزل مشترک خارج شده است عدم تمکین زن به دلیل ترک منزل توسط زن در دادگاه ثابت می‌شود. البته ترک منزل به خاطر دیدار با بستگان یا انجام امور ضروری به هیچ‌وجه نمی‌تواند اثبات عدم تمکین نماید.

علاوه‌بر ترک منزل و نشوز زن، در برخی از موارد، آقایان از همسر خود به دلیل عدم تمکین خاص شاکی هستند. طبعا در این شرایط باید در دادگاه عدم برقراری روابط زناشویی به میزان و کیفیت متعارف آن را اثبات نمایند.

البته به یاد داشته باشید که گاهی عدم تمکین خاص زن نیز موجه و مشروع است. آن حالتی است که مرد یا حتی خود زن بیماری‌های مقاربتی داشته یا اینکه زن به خاطر ترس از آسیب بدنی اقدام به عدم تمکین نموده است یا اینکه مثلا در ایام عادت ماهیانه است.

اثبات عدم تمکین زن

نحوه اثبات عدم تمکین زن

برای اثبات عدم تمکین زن، مرد ابتدا باید برای زن اظهارنامه بفرستد و از وی دعوت کند به زندگی مشترک بازگردد . اگر این موضوع مشکل را حل و فصل نکرد، می‌توان با طرح دعوای عدم تمکین به دلیل ترک زندگی مشترک یا عدم تمکین خاص در دادگاه  عدم تمکین زن را اثبات نمود.

دلایل اثبات عدم تمکین زن

دلایل اثبات عدم تمکین یا ناشزه بودن زن، مانند سایر دلایلی است که با آن می‌توان یک دعوا را اثبات کرد. بر اساس قانون، ادله اثبات دعوا می‌تواند شامل سند، شهادت، اقرار، نظریه کارشناس و مواردی از این قبیل باشد که در اثبات عدم تمکین، نشوز یا ترک منزل توسط زن نیز موثر هستند.

 عدم تمکین زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب  آیا به زن دارای اختلالات روانی مهریه تعلق می‌گیرد؟  را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۷:۴۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …