آیا به زن دارای اختلالات روانی مهریه تعلق می‌گیرد؟

1
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
باید بدانیم یکی از عللی که به‌واسطه آن می‌توان عقد نکاح را فسخ کرد، جنون و دیوانگی هر کدام از زن و شوهر است. اما سوالی که مطرح می‌شود آن است که آیا به زن دیوانه مهریه تعلق می‌گیرد؟

جنون یکی از علل معدودی است که به‌وسیله آن می‌توان عقد ازدواج را فسخ نمود. زیرا عقد نکاح یک عقد متعالی است که به راحتی سایر عقود امکان فسخ آن وجود ندارد. در این مطلب از دلتامگ به موضوع مهریه زن دارای اختلالات روانی می‌پردازیم.

جنون به چه معناست؟

از نظر علم روانپزشکی جنون دسته‌ای از اختلالات روانی است که باعث می‌شود فرد در سنجش واقعیت‌ها ناتوان باشد. همین‌طور نشانه‌هایی از توهم یا هذیان را داشته باشد.

جنون در قانون مدنی تعریف نشده است ولی از نظر فقها جنون به معنی اختلال عقل است. بدین مفهوم که فرد از انجام فعالیت‌های روزانه خود عاجز باشد و کارهای بدون هدف از او سر بزند‌.

جنون تنها مصداق مشترک عیوب بین زوجین است که موجب حق فسخ برای آن دو می‌شود.

نکته بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که بر هم زدن یا فسخ کردن عقد ازدواج تنها در صورتی امکان دارد که در زمان عقد شوهر یا زن از عیب طرف مقابل یعنی جنون آگاه نباشد. چون اگر با دانستن این موضوع با‌ وی عقد کرده باشد کاری کرده که به ضرر خود بوده و خود کرده را تدبیر نیست.

مطلب پیشنهادی:  قرارداد معاوضه ملک چیست؟

موضوع دیگری که در ماده ۱۱۲۱ وجود دارد تاکید بر این موضوع است که جنون باید همیشگی یا ادواری باشد و در فواصل و دوره‌های خاصی بروز کند. اگر جنون ناپایدار باشد و به‌صورت گذرا رخ بدهد برای همسر حق فسخ ایجاد نمی‌کند.

 مهریه زن

شرط ابطال عقد زن دیوانه

اگر مرد یا زن هر یک مجنون و دیوانه باشند و طرف مقابل خبر از این موضوع نداشته باشد و با وجود مجنون بودن طرف مقابل عقد کنند پس از عقد می‌تواند به‌خاطر جنون طرف مقابل عقد را فسخ کند.

تکلیف مهریه و نفقه زن دیوانه چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم اگر فسخ نکاح قبل از نزدیکی (رابطه جنسی) باشد، به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت ولی اگر بعد از واقع شدن نزدیکی یکی از طرفین قصد فسخ نکاح را داشته باشد و عقد نکاح را به‌خاطر جنون فسخ کند، مهریه زن باید به‌طور کامل به او پرداخت شود زیرا هیچ دلیلی برای عدم پرداخت مهریه زن وجود ندارد.

یک نظر

  1. ناشناس

    5 بهمن 1402 در 4:16 ب.ظ

    خلاصهو مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…