غذاهای مصنوعی در راهند!

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تکنولوژی انسانی در زمینه کشاورزی و دامداری سابقه‌ای ده هزار ساله دارد و در طول این ده هزار سال، فرآیندهای تولید گوشت بدون تغییر باقی مانده‌اند.
غذاهای مصنوعی

اگر غذاهای مصنوعی به واقعیت تبدیل شوند آیا از نظر طعم و ویژگی‌های دیگر با غذاهای سنتی تفاوت خواهند داشت؟ در این مقاله مجله دلتا به پدیده غذای مصنوعی خواهیم پرداخت.

غذای مصنوعی از تخیل تا واقعیت

مدتی پیش سازمان غذا و داروی آمریکا اولین گام را به سوی قانونی کردن تولید مواد غذایی این بار نه در مزارع بلکه در آزمایشگاه‌ها برداشت. اگرچه این اقدام به اندازه تصمیم دولت فدرال آمریکا برای تدوین قوانین، عجیب به نظر نمی‌رسد اما به اندازه کافی غافلگیر کننده است.

ایده این کار

ایده رشد دادن یک تکه استیک در آزمایشگاه به جای پرورش دادن یک گاو کامل از دهه ۱۸۹۰ در ذهن بشر وجود داشته و به موضوع داستان‌های علمی و تخیلی تبدیل شده است. در سال ۲۰۱۳  اولین بار یک همبرگر از گوشت رشد یافته در آزمایشگاه تهیه شد و توسط داوطلبان تست شد.

گوشت تمیز  یا گوشت متمدن

موافقان این تکنولوژی نام “گوشت تمیز” یا “گوشت متمدن” را روی آن قرار دادند اما عبارت “گوشت” به کام کشاورزان و دامداران سنتی خوش نیامد. آن‌ها معتقد بودند که گوشت از حیوانات زنده به دست می‌آید و این عبارت در واقع نوعی دزدی اعتبار از کشاورزان است. اما مسئله اینجاست که سلول‌های پایه‌ای که برای کشت گوشت در آزمایشگاه به کار می‌روند نیز از موجودات زنده به دست می‌آیند. در هر صورت این تلاش یکی از نخستین تلاش‌های دانشمندان برای تهیه غذاهای مصنوعی خارج از حیطه کشاورزی و دامداری است.

خوشمزه بودن یک همبرگر به چه عواملی بستگی دارد؟

از نظر طعم و مزه، وجود مقدار کمی چربی، پخته بودن به میزان کافی و خوش نمک بودن را می‌توان فاکتورهای تعیین کننده در طعم همبرگر دانست. از نظر بافت نیز همبرگری برای ما لذیذ است که کمی آبدار باشد، قابلیت ارتجاع داشته باشد و بخش‌ها و اجزای آن کاملا مشخص باشند. این فاکتورهایی هستند که دانشمندان می‌توانند در تهیه گوشت مصنوعی مد نظر داشته باشند اما گوشت و همبرگر اشیایی بسیار پیچیده هستند که شبیه سازی آن‌ها می‌تواند کار دشواری باشد و به سال‌ها زمان و تحقیق و تجربه نیاز داشته باشد. هر کسی سلیقه متفاوتی در مورد طعم و بافت غذا دارد. مثلا برخی افراد ممکن است به گوشت‌های پرچرب علاقه دارند اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند گوش بدون چربی مصرف کنند. غذاهای مصنوعی

پیشنهاد مطالعه: مطلب به‌زودی این وسایل ضروری از زندگی‌تان حذف می‌شوند را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۰۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…