شرایط گرفتن مهریه زن فوت شده چگونه است؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بعضی افراد تصور می‌کنند درصورتی‌که زنی فوت کرده باشد، مهریه‌اش باطل شده و به دلیل فوت وی، حق مهریه نیز ساقط شده و قابل مطالبه نیست. در حالی که این تصور صحیحی نیست چرا که مهریه زن در صورت فوت، باطل یا ساقط نمی‌شود.
دریافت مهریه زن فوت شده

بر اساس قانون مدنی، همین که عقد ازدواج به‌صورت صحیح میان زن و مردی صورت پذیرد، حقوق و تکالیفی بر دوش آن‌ها مستقر می‌کند. یکی از مهم‌ترین این حقوق و تکالیف، «مهریه  زن» است، چرا که زن پس از عقد مالک مهریه یا صداق تعیین شده می‌گردد و هر زمان که بخواهد می‌تواند نسبت به مطالبه مهریه اقدام کند. علاوه بر این، مرد نیز مکلف است که هر زمان زن تقاضا کرد، مهریه وی را بپردازد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه زن فوت شده می‌پردازیم.

شرایط گرفتن مهریه زن فوت شده چگونه است؟

اگر زن، ورثه‌ای جز شوهر نداشته باشد، تمام اموال به او خواهد رسید. از آنجا که با فوت زن کلیه حقوق و مطالباتش به ورثه‌ وی می‌رسد و از جمله حقوق زن مهریه اوست اگر در زمان حیات او از شوهر نگرفته باشد، این حق به گردن مرد است. از این رو پدر و مادر زن از مهریه ارث می‌برند. برای محاسبه مهریه، سهم شوهر از مبلغ مهریه کسر می‌شود و مطابق سهم‌الارث به پدر و مادر او داده خواهد شد. اگر به مطالب ارث علاقه دارید به موضوع چگونه می‌توان شخصی را از ارث محروم کرد؟ می‌پردازیم.

دریافت مهریه زن

ارث فرزند از مهریه مادر

مهریه‌ زن از جمله دیونی است که بر گردن مرد است و تا پس از مرگ زن نیز قابل مطالبه خواهد بود. اگر زن در قید حیات نباشد، وراث ایشان می‌توانند به نیابت از او، مهریه زن را از اموال شوهر مطالبه کنند. البته در این موارد باید قوانین مربوط به طبقات وراثت و سهم‌الارث به‌طور کامل مشخص شده و مورد توجه قرار گیرد. زیرا طبق قانون مدنی، اگر زن در زمان حیات، مهریه‌اش را از شوهرش نگرفته باشد، این حق به ورثه‌اش می‌رسد.

اگر زن قبل از مطالبه‌‌ مهریه فوت کند و مهریه وجه رایج باشد، ورثه‌اش می‌توانند آن را دریافت کنند.‌ معمولا وراث برای دریافت مهریه زن از طریق اقامه و طرح دعوا برای دریافت آن اقدام می‌نمایند که طبق قانون مهریه به ورثه می‌رسد.

مهریه زن فوت شده

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب چگونه نفقه خود را به نرخ روز محاسبه کنیم؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۴ آبان ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در ۵:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۱۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۳۰ دی ۱۴۰۰ در ۸:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …