چگونه می‌توان شخصی را از ارث محروم کرد؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
این جمله که از ارث محرومت می‌کنم برای بسیاری از افراد آشنا است و ممکن است بارها و بارها آن را شنیده باشند. در بیشتر مواقع، این عبارت توسط پدرانی به کار می‌رود که با برخی رفتارهای فرزندان خود مخالف‌اند و می‌خواهند با این حربه آن‌ها را به انجام رفتارهایی مطابق میل خود مجبور کنند.
نحوه محروم کردن افراد از ارث

شنیدن محرومیت از ارث ممکن است موجب نگرانی برخی فرزندان شود. حتی در مواردی همین افراد، با این جمله از قصد و نیت اصلی خود منصرف شوند. اما در این میان، هستند افرادی که به دلیل داشتن دانش حقوقی، به این عبارت اعتنا نمی‌کنند. این افراد می‌دانند این موضوع پایه حقوقی و قانونی ندارد و هیچ‌کس نمی‌تواند دیگری را از چنین حقی محروم کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه محروم کردن افراد از ارث می‌پردازیم.

امکان محرومیت از ارث

فرد تا زمانی‌که زنده است می‌تواند همه گونه دخل و تصرفی در اموال خودش داشته باشد. برای مثال فردی که خانه‌های متعدد و اموال زیادی دارد، تا در قید حیات است، می‌تواند به موجب سند رسمی یا هرگونه انتقال قطعی، اموالش را به نام دیگران انتقال دهد. هیچ‌کس هم نمی‌تواند به او اعتراضی داشته باشد. زیرا مال خودش بوده و اختیارش را داشته است. البته باید توجه داشت که عمر دست خداست و کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی مسافر آخرت است تا بر اساس آن تصمیم گرفته و اموالش را تقسیم کند اما به هرحال منعی برای این تقسیم وجود ندارد.

براساس شرع ممکن است شرایطی مانع از تحقق ارث گردد مانند کسی که به عمد، شخصی را که از او ارث می‌برد، بکشد اما این با باور عمومی که درباره محرومیت از ارث وجود دارد متفاوت است. در واقع در نظام حقوقی ایران، محرومیت از ارث فاقد اعتبار قانونی است. شخص به وسیله وصیت نمی‌تواند ورثه خود را از ارث محروم کند. همچنین قانون به متوفی فقط امکان وصیت در مورد یک سوم از مال‌اش را داده است.

به محض فوت نمودن متوفی دیگر امکان انجام هیچ‌گونه اقدام حقوقی را ندارد. تشخیص وارث بودن یا نبودن افراد به عهده قانون است. قوانین ارث از جمله قواعد آمره است. اراده شخص تاثیری در تحقق سهم‌الارث وراث ندارد.

قانون‌گذار در ماده ۸۳۷ قانون مدنی صراحتا بیان داشته است که اگر کسی به موجب وصیت، یک یا چند نفر از ورثه خود را از ارث محروم کند، وصیت مزبور نافذ نیست.

محروم کردن افراد از ارث

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه تقسیم ارث خانه بین فرزندان و همسر متوفی را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۴ آبان ۱۴۰۱ در ۴:۵۵ ق٫ظ

    به امید روزی ک سهم ارث دختروپسر برابر شود 🙏

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۱ آبان ۱۴۰۱ در ۱:۱۱ ب٫ظ

      بله ممنون از شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ در ۷:۱۴ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۱ در ۱:۵۲ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …