حقوقی که زنان در ازدواج از آن بی‌خبرند

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از موارد بسیار مهمی که همیشه موجب بحث و جدل بوده است حقوق زن در ازدواج است.
حقوق زنان در ازدواج

هر زنی که می‌خواهد ازدواج کند باید به خوبی در مورد حقوق خود اطلاعات لازم را داشته باشد. طرز فکرهای اشتباه و تعصباتی که وجود دارند نباید در حقوق زنان جای بگیرد و قانون هم به خوبی این مورد را در نظر دارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع حقوق زنان در ازدواج می‌پردازیم.

 معرفی انواع حقوق زن در ازدواج

برخی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج که شما بهتر است با آن آشنایی داشته باشید عبارت است از:

  • حق زن در مورد استفاده از شروط ضمن عقد نکاح

در مورد این قانون باید بدانید که زن زمان عقد کردن می‌تواند هر شرطی که دارد را بیان کند و آن را بر مرد اعمال نماید. شروط زمان عقد ثبت می‌شود و مرد نیز از آن اطلاع دارد. البته که باید بدانید این شروط نباید مخالف قانون و اسلام باشد.

  • اعطای حق وکالت در طلاق

بر اساس قانون باید بدانید که طلاق بر عهده مرد است. اما زن قادر است که این حق یک طرفه را باطل سازد و از شوهر خود حق طلاق را دریافت کند. به‌صورت قانونی باید بدانید که حقوق زن در ازدواج مبنی بر طلاق امکان‌پذیر نیست، ولی می‌تواند حق وکالت در طلاق را برای خود دریافت کند.

  •  حق مهریه

یکی از دیگر حقوق زن در ازدواج حق مهریه است که زن هر زمان مایل باشد می‌تواند از آن استفاده کند. در واقع شما باید بدانید که مهریه یکی از اختیارات زن است و هر زمان که مایل باشد می‌تواند حق خود را دریافت کند. برای آشنایی بیشتر با قوانین مهریه مطلب آیا می‌توان مهریه عندالاستطاعه را به عندالمطالبه تبدیل کرد؟ را مطالعه کنید.

حقوق زنان

  • حق نفقه

شما باید بدانید که از دیگر حقوق زن در ازدواج نفقه است و مرد موظف است آن را پرداخت کند. تامین مخارج مسکن و زندگی زن بر عهده مرد است و زن در صورتی‌که آن‌ها را از مرد دریافت نکند می‌تواند به دادگاه خانواده شکایت کند. نفقه یکی از قوانین شرعی و قانونی است که مرد باید از آن اطلاع داشته و به زن پرداخت کند.

  • حق شیردهی به فرزندان

یکی از دیگر قوانین و حقوق زن در ازدواج که زن باید از آن اطلاع داشته باشد حق شیردهی است. در مورد این قانون باید بدانید که شما می‌توانید حق شیردهی به فرزندان را از شوهر خود دریافت کنید. قانون مرد را مکلف می‌سازد که این حق را به زن ارائه دهد و زن هم آن را مطالبه کند.

  • اجرت‌المثل

یکی از مهم‌ترین موضوعات حقوقی که برای زنان در قانون در نظر گرفته شده بحث اجرت‌المثل است. اجرت‌المثل یعنی اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه شوهر خود کاری که شرعا و قانونا وظیفه او نبوده را انجام دهد، مستحق دریافت پول است.

حقوقی که زنان در ازدواج دارند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مهریه‌هایی که نه می‌توان داد نه می‌توان گرفت را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۱۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۸ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۷ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …