خواب ناکافی احساس پیری را بیشتر می‌کند

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند خواب ناکافی در افراد بالای ۵۰ سال با احساس پیری و دیدگاه ناخوشایند و منفی نسبت به سالخوردگی مرتبط است.
خواب ناکافی

سالمندان معمولا شاهد رخ دادن برخی تغییرات در خواب خود هستند. مشکلاتی مانند کیفیت خواب نامطلوب، افزایش خواب منقطع، افزایش زمان صرف شده برای به خواب رفتن و خواب آلودگی در طول روز را تجربه می‌کنند. این تغییرات به دلیل تغییرات بیولوژیکی طبیعی مرتبط با سن و کاهش سلامت بدن که افراد در هنگام سالخوردگی تجربه می‌کنند، رخ می‎‌دهد. در این مطلب از مجله دلتا به ارتباط خواب ناکافی و احساس پیری می‌پردازیم.

خواب ناکافی و احساس پیری

اخیرا نتایج مطالعه محققان نشان داده است که خواب ضعیف در افراد بالای ۵۰ سال با افزایش حس منفی آن‌ها از فرایند پیری مرتبط است. که این امر نیز به نوبه خود می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، ذهنی و شناختی آن‌ها بگذارد.

در این مطالعه، دانشمندان از داده‌های مطالعه هم گروهیPROTECT که شامل داده‌های ۴۴۸۲ فرد ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال ساکن بریتانیا بود، استفاده کردند. از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا به سوالات مربوط به میزان آگاهی خودشان از تغییرات مرتبط با سن، خلق و خو، عملکرد روزانه و مشکلات خواب خود پاسخ دهند. محققان پس از بررسی‌ها متوجه شدند بسیاری از شرکت‌کنندگان در بخش سوالات خواب این پرسشنامه از مشکلات خود در این زمینه خبر داده‌اند.

خواب ناکافی

همه ما انسان‌ها با افزایش سن، شاهد تغییرات مثبت و منفی بسیاری در خیلی از بخش‌های زندگی خود خواهیم بود. با این حال، برخی افراد تغییرات منفی بیشتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند. اما باید آگاه باشیم که داشتن درک منفی از سالخوردگی می‌تواند تاثیرات منفی بر سلامت جسمی، سلامت روان و سلامت شناختی فرد داشته باشد. یکی از سوالات بی پاسخ این است که چه عواملی سبب می‌شوند تا برخی افراد دید منفی‌تری نسبت به همسن و سالان خود به پیری داشته باشند.

تحقیقات نشان داد افرادی که خواب کافی ندارند احساس سالخوردگی بیشتری نسبت به دیگر افراد دارند که همین امر بر درک آن‌ها از فرایند سالخوردگی نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها درک منفی‌تری نسبت به سالخوردگی دارند. با این حال، این یافته‌ها می‌تواند نشانه دهنده این موضوع باشد که پرداختن به مشکلات خواب این افراد می‌تواند سبب شود تا آن‌ها درک بهتری از فرایند پیر شدن داشته باشند. اگر این فرایند به درستی درک شود سلامت فرد نیز به خطر نمی‌افتد.

خواب ناکافی

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر بی‌خواب هستید حتما بخوانید  را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۵۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۲ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۵ دی ۱۴۰۰ در ۹:۳۱ ق٫ظ

      ممنونم

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۷:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…