برای خواب راحت چگونه ذهن نا آرام خود را آرام کنیم؟

۱۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر ذهنتان به شما اجازه نمی‌دهد سریع به خواب بروید یا از خواب بیدارتان می‌کند، جای سوال نیست که ذهن بی‌قرارتان مانع این کار شده است.
مشکلات خواب

افکاری که به سرعت به مغز هجوم می‌آورند، حتی اگر باعث اضطراب یا نگرانی نشوند، می‌توانند در افرادی که دچار بی‌خوابی هستند، به مشکلات خواب دامن بزنند. بر اساس مطالعه‌ای که در نوامبر ۲۰۲۱ در مجله روانپزشکی جامع منتشر شد، محققان اشاره می‌کنند هجوم افکار با نشخوار فکری متفاوت است که به عنوان تفکر وسواسی و تکراری تعریف می‌شود که تمایل دارد بر محتوای منفی تمرکز کند. با مجله دلتا همراه باشید.

مشکلات خواب

دلایلی برای این که افراد نمی‌توانند از فکر کردن پیش از خواب دست بردارند، وجود دارد. دکتر مایکل بروس روانشناس بالینی در منهتن کالیفرنیا که متخصص اختلالات خواب است، توضیح می‌دهد: «چه در حال گشت‌وگذار در یک شهر جدید باشید، چه حتی ساده‌تر از آن تغییری در کارهای معمول روزانه‌تان به وجود آمده باشد، مغز شما تمام روز در حال جمع‌آوری اطلاعات جدید است.»

او می‌گوید ما معمولا تا زمانی که به تختخواب نرفته‌ایم، هیچ زمان آرامی ‌را سپری نمی‌کنیم و تمام این اطلاعات و نگرانی‌ها با ما به تختخواب می‌آید.

وقتی خوابتان نمی‌برد چه کار کنید

۱- وسایل الکترونیکی‌تان را کنار بگذارید

سال‌هاست که متخصصان خواب می‌گویند پیش از خواب تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ و تبلت را کنار بگذارید. دکتر چان می‌گوید نه تنها نوری که از صفحه این وسایل الکترونیکی منعکس می‌شود، ترشح هورمون ملاتونین را مختل می‌کند که باعث خواب می‌شود، بلکه اگر در این زمان اخبار استرس‌آور می‌خوانید، اضطراب و نگرانی شما را هم بیشتر می‌کند. این عادت چرخه نشخوار فکری درباره اخبار ناخوشایند را هم ایجاد می‌کند.

۲- زمانی برای نگرانی

همانطور که برنامه‌ریزی می‌کنید زمانی در روز دوستانتان را ببینید یا پیغامی ‌بدهید، همین کار را با نگرانی‌هایتان بکنید. چان می‌گوید: «۱۵ تا ۳۰ دقیقه در روز و حداقل ۲ ساعت قبل از خواب برنامه‌ریزی کنید تا درباره این نگرانی‌ها بنویسید. به اضافه دست کم یک کار را بنویسید که می‌توانید انجام دهید تا با این مسائل کنار بیایید. فکر کردن در روز در باره این مسائل که ذاتا استرس‌زا هستند، باید به کاهش نگرانی شما درباره آن‌ها زمانی که سرتان را روی بالش می‌گذارید، کمک کند.»

۳- یک رویه روزانه در پیش بگیرید تا مغزتان را آرام کنید

زندگی مدرن مغز شما را در طول بسیار زیاد تحریک می‌کند و اگر زمانی برای استراحت مغزتان نگذارید، این افکار در زمان خواب ادامه پیدا می‌کنند. دست کم ۳۰ دقیقه پیش از اینکه به تختخواب بروید، برای آن آماده شوید و و بعد کاری انجام دهید که به شما آرامش بدهد. مثل گوش دادن به موسیقی آرام یا خواندن کتاب. این کار را به طور ثابت هر شب تکرار کنید تا بدنتان را تربیت کنید که بعد از این کارها به خواب برود.

۴- عضلاتتان را آرام کنید

همانطور که دراز کشیده‌اید، تمام عضلاتتان را یک به یک منقبض و بعد رها کنید. با انگشت شصت پا شروع کنید و با سر تمام کنید. بروس می‌گوید این کار نه تنها به طرز شگفت‌آوری آرامش‌بخش است، شما را مجبور می‌کند روی بدنتان تمرکز کنید و ذهنتان را از هرچه فکر و استرس است، رها کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب اگر بی‌خواب هستید حتما بخوانید  را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۲ ب٫ظ

  2. سیما ادیب زاده

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ب٫ظ

    سلام منم یکی ازبخوابها هستم که دیرخوابم میبره فقط سرگرم موبایل هستم

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      سلام ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  3. مرتضی

    ۱۲ دی ۱۴۰۰ در ۵:۱۲ ب٫ظ

    خوب بودد، در این خصوص بیشتر مطلب بنویسید.و مشکلات یادگیری دانش آموزان

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۱۳ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۳ ق٫ظ

      سلام ممنونم از همراهی شما بله حتما در مطالب آینده به این موضوعات می‌پردازیم.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ دی ۱۴۰۰ در ۷:۳۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ب٫ظ

    خوب

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۴ دی ۱۴۰۰ در ۹:۱۰ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۳ دی ۱۴۰۰ در ۶:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…