برای داشتن دندان‌هایی سالم چه بخوریم؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغذیه‌ نامناسب می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و بدن شما را به دیگر مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های لثه، حساس‌تر کند.
سلامت دهان و دندان

آیا شما مواد غذایی که برای سلامت دندان‌تان، مفید هستند را می‌خورید؟ مجله دلتا در این مطلب، چند ماده‌ غذایی که باعث افزایش سلامت دهان و دندان می‌شود را معرفی کرده‌ است.

چه غذاهایی برای سلامت دهان و دندان مفید هستند؟

نوشیدن آب

پس از خوردن غذاهای شیرین، آب بنوشید، زیرا باعث می‌شود که ذرات غذا که در میان دندان‌های شما وجود دارد، شسته شوند. این‌کار باعث می‌شود که اسیدهای تولید شده از باکتری‌ که شکر را به اسید تبدیل می‌کنند، رقیق شوند.

مصرف شیر

شیرحاوی کلسیم، پروتئین و ویتامین D است، شیر به بدن کمک می‌کند که کلسیم را جذب کند. ویتامین D می‌تواند منجر به سندروم سوزش دهان شود، که در آن فرد احساس می‌کند، زبان، لب‌ها، کام و تمام دهان او می‌سوزد.

پروتئین بدون چربی

شما باید مقدار زیادی گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بدن شما نیاز به پروتئین و دهان شما نیاز به فسفر موجود در این مواد غذایی دارد. فسفر در محافظت از مینا، که لایه‌ محافظ دندان است، نقشی اساسی دارد.

مرغ و ماهی، حاوی ویتامین B3 (نیاسین)، و بادام و سایر آجیل‌ها حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و B12 و همچنین آهن هستند، که وجود این ویتامین‌ها، برای سلامت دندان و لثه‌ها، بسیار مهم هستند.

سیب زمینی شیرین

خوردن سبزیجات ریشه‌ای غنی از مواد مغذی همیشه پیشنهاد می‌شود، زیرا این سبزیجات، سرشار از ویتامین A هستند، که می‌تواند به محافظت از مینای دندان کمک کند و مانع از ایجاد حفره در دندان می‌شود.

تغذیه و سلامت دهان

پنیر و سایر غذاهای لبنی

پنیر انتخاب خوبی برای سلامت دندان است، زیرا غنی از کلسیم و پروتیئن است و باعث کاهش اسیدیته می‌شود. پروتیئن یک ساختار ضروری برای رشد دندان‌ها است و کلسیم نیز باعث ایجاد دندان‌هایی مستحکم می‌شود.

ماست نیز انتخاب خوبی است، زیرا دارای پروبیوتیک‌هایی است که باکتری‌های سالم دارند.

سبزیجات برگ‌دار و محصولات ترد

اسفناج، کلم و سایر سبزیجات برگ‌دار، دارای مواد مغذی سالمی برای دندان و لثه‌ هستند. اسفناج، غنی از ویتامین A، ویتامینB2 و B12 است. سیب ترد، هویج و یا کرفس مصرف کنید، زیرا باعث افزایش تولید بزاق می‌شود که اسیدها را رقیق می‌کند و باعث می‌شود که باقی مانده‌ غذا از لای دندان‌ها برداشته شود.

چای

هم چای سبز و هم چای سیاه می‌تواند به جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر در دهان کمک کند. چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است که می‌تواند باعث افزایش سلامت بدن شود.

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C

پرتقال، توت فرنگی و سایر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C بسیار مفید هستند. ویتامین C باعث بهبود سریع زخم‌ها و سلامت لثه‌ها می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خونریزی لثه و شل شدن دندان‌ها شود.

آدامس بدون قند

در بین وعده‌های غذایی، از آدامس بدون قند استفاده کنید. جویدن آدامس بدون قند، برای تحریک بزاق دهان و تمیزی دندان‌ها، بسیار مفید است.

مواد غذایی مفید برای دندان

پیشنهاد مطالعه: ما از شما دعوت می‌کنیم مطلب روش‌های مقابله‌ای برای مدیریت استرس را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۰ ب٫ظ

  2. واهه

    ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ب٫ظ

    مطالب برای سلامتی خیلی دقیقننوشته شده و خیلی مهم و ضروری هستند امتیاز ۵

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۶ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      با سلام، ممنون از نظر شما همراه عزیز🌹 رضایت شما مخاطب عزیز باعث خرسندی خانواده مجله دلتا است.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۴۰۰ در ۴:۱۶ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۵ آذر ۱۴۰۰ در ۸:۴۸ ق٫ظ

      ممنون از شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…