سفر به تنها شهر بی‌زباله دنیا

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
شاید افراد زیادی باشند که زندگی بدون زباله یا حداقل با تولید زباله کم در پیش گرفته باشند اما تا به حال درباره شهر بدون زباله که در آن همه مردم از این روش زندگی پیروی کنند را شنیده‌اید؟
کامیکاتسو در کشور ژاپن

شهر بی زباله شاید به نظر یک رویا بیاید اما به نظر می‌رسد این رویا به حقیقت تبدیل شده است. با ما در مجله دلتا همراه باشید تا با کامیکاتسو در کشور ژاپن آشنا شوید.

کامیکاتسو در کشور ژاپن

کامیکاتسو شهری کوهستانی در جنوب غربی ژاپن است که در استان توکوشیما واقع شده‌ و ۲۰۴۲ نفر جمعیت دارد. این شهر به‌دلیل طبیعتی زیبا، بکر و تمیز توانسته علاقمندان زیادی را به خود جذب کند و الگویی مثال زدنی برای تمام دنیا باشد.

شهر بدون زباله

تاریخچه تنها شهر بی‌زباله دنیا

کامیکاتسو هم مثل هر شهر دیگری در جهان، زباله‌هایش را دفع می‌کرد یا می‌سوزاند اما مردم این شهر تصمیم به تغییر گرفتند و در سال ۲۰۰۳ مفهوم «زباله صفر» را معرفی کردند. چرا که با سوزاندن زباله حجم زیادی از گاز‌های گلخانه‌ای تولید می‌شود و محل‌های دفن زباله هم محیط زیست را آلوده می‌کنند. در خیابان‌های این شهر خبری از کامیون‌های حمل زباله نیست و مردم تقریبا تمام زباله‌های خود را بازیافت می‌کنند.

شهر بدون زباله کجاست

تقسیم‌بندی زباله‌ها

در کامیکاتسو زباله‌ها به ۴۵ دسته مختلف تقسیم‌بندی می ‌شود. در مرکز جمع آوری زباله، سطل‌های زباله جداگانه برای انواع مختلف زباله‌ها وجود دارد: روزنامه، مجله، کارتون، درپوش‌های فلزی، بطری‌های پلاستیکی، قوطی‌های آلومینیومی، قوطی‌های استیل، لامپ‌های فلئورسانت و … لباس‌های کهنه، جواهرات و وسایل دیگری که دیگر استفاده ای ندارند در انبار بازیافت گذاشته می‌شوند.

در انتهای هر خیابان، یک کارخانه محلی هست که در آنجا زنان از وسایلی که دیگر کاربردی ندارند چیزهایی مثل خرس عروسکی درست می‌کنند. همچنین مغازه‌هایی در این شهر به نام «کورو-کورو» وجود دارد که شهروندان در آن‌جا می‌توانند کالاهای استفاده‌ شده را با وسایل جدید مبادله کنند آن‌ هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای!

کامیکاتسو کجاست

به علاوه مردم این شهر سعی می‌شود تا حد امکان کاغذبازی نکنند و حتی موقع خرید، به جز مواقع ضروری، رسیدی چاپ نشود. برای خرید نیز به جای کیسه‌ و پاکت از زنبیل و کیسه‌های قابل استفاده مجدد و ظروف خانگی استفاده می‌کنند!

شهری کوچک همچون کامیکاتسو در کشور ژاپن در بازیافت به قدری خوب عمل کرده است که فقط ۲۰ درصد زباله‌های تولید شده دفن می‌شوند.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند در این جنگل روی ابرها قدم بزنید

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ آبان ۱۴۰۰ در ۰:۲۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۳ ب٫ظ

    الگویی برای همه دنیا… البته لازم نیست دنیا دست به کار بشه هر کسی شخصا باید تصمیم بگیره که از این به بعد چطور زندگی کنه….طوری که طبیعت رو به نابودی سوق بده یا طور دیگری

    پاسخ

    • ملیکا وحیدی فر

      ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۹ ق٫ظ

      سپاس از پیام ارزشمند شما.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…