شنبلیله و هزاران خواص معجزه‌گر!

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با خواص شنبلیله چقدر آشنا هستید؟ در طی هزاران سال، از شنبلیله به عنوان یک داروی جایگزین در بسیاری از دردها و بیماری‌ها استفاده می‌شده است.
خواص شنبلیله برای سلامتی

امروزه بیشتر به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاثیر فوق‌العاده‌ شنبلیله را نمی‌توان در درمان دیابت، کنترل قند خون و افزایش شیر در مادران شیرده و بسیاری از بیماری‌های دیگر نادیده گرفت. در این مطلب از مجله دلتا در مورد خواص شنبلیله برای سلامتی برای شما شرح خواهیم داد.

رفع یبوست

شنبلیله سرشار از فیبر است و به همین دلیل دارویی گیاهی در درمان یبوست، درمان اسهال و سوءهاضمه و ناراحتی‌های گوارشی است.

فواید شنبلیله برای سلامتی

درمان گلودرد

یکی دیگر از خواص شنبلیله درمان گلودرد است. شنبلیله خیس‌شده حالت لزجی دارد که در کاهش سرفه و گلودرد بسیار مفید است.

علائم یائسگی را به‌ تعویق می‌اندازد

شنبلیله حاوی ماده‌ شیمیایی دیوسگنین و ایزوفلاون‌های استروژنیک است که مشابه هورمون استروژن در زنان است. فقدان استروژن باعث بروز نشانه های یائسگی در زنان می‌شود. بنابراین، مصرف شنبلیله موجب کاهش علائم یائسگی مانند تغییر خلق‌وخو، افسردگی، گرفتگی عضلات و اشتهای کاذب می‌شود. درواقع هورمون استروژن بر هورمون‌های دیگر بدن نیز تاثیر می‌گذارد و حفظ روند ترشح آن باعث حفظ سلامت بدن نیز می‌شود.

افزایش شیر مادران شیرده

افزایش شیر مادر یکی از خواص شنبلیله است. شیر مادر غذای اصلی نوزادان تازه‌متولدشده است. شیر مادر منبع غذایی کامل و مغذی‌ای برای رشد نوزادان است. اگرچه گاهی ممکن است مادر شیر کافی برای تغذیه نوزاد نداشته باشد،‌ در این جور مواقع معمولا پزشکان داروهای مختلفی برای افزایش شیر مادر تجویز می‌کنند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان به‌جای استفاده از داروهای شیمیایی از شنبلیله به عنوان یک داروهای جایگزین و سالم استفاده کرد.

فواید شنبلیله

کاهش سطح کلسترول خون

مطالعات نشان می‌دهد مصرف شنبلیله به کاهش سطح کلسترول خون، به‌ویژه کلسترول بد (LDL) کمک می‌کند و درنتیجه خطر ابتلا به تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته قلبی کاهش می‌یابد. شنبلیله سرشار از فیبر است‌ که کلسترول موجود در سلول‌های خونی و شریان‌ها را تصفیه می‌کند. با کاهش انباشت کلسترول در شریان‌های خونی، خطر لخته‌شدن خون نیز به‌شدت کاهش می‌یابد.

کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی

تخم شنبلیله حاوی ۲۵ درصد گالاکتومانان است. گالاکتومانان نوعی فیبر محلول است که باعث کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی می‌شود.

کاهش دردهای قاعدگی

شنبلیله ماده‌ای بسیار قوی است که روند قاعدگی را تسهیل و دردهای آن را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف شنبلیله موجب تنظیم قاعدگی، از بین بردن لکه‌بینی و نیز از بین بردن دردهای قاعدگی می‌شود.

تاثیر شنبلیله بر سطح تستوسترون مردان

یکی از دلایلی که موجب می‌شود مردان نیز از شنبلیله استفاده کنند، تاثیر چشمگیر آن بر افزایش تولید هورمون تستوسترون است.

چه مقدار شنبلیله مصرف کنیم؟

اگر به هر دلیلی شنبلیله مصرف می‌کنید، بهتر است حتما در مورد محدودیت‌ها و روش‌های مصرف اطلاعات کافی به‌دست بیاورید. برای مثال، مصرف ۵۵۰۰ میلی‌گرم شنبلیله در روز برای افزایش شیر در مادرانی که کودک شیرخوار دارند، مشکلی ندارد؛ البته بهتر است این میزان را در دو یا سه وعده‌ مصرف کنید، ولی اگر شنبلیله را فقط برای خاصیت و افزایش سلامت بدن مصرف می‌کنید، بهتر است مقدار کمتری مصرف کنید و دچار افراط نشوید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند موم عسل و خواصی که شما را شوکه خواهد کرد!

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ آبان ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در ۶:۰۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در ۸:۳۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…