تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
فروش ملک در زمان اجاره یکی از مواردی است که می‌تواند برای مستاجرین موجب دردسر و سردرگمی شود لذا آشنایی با نکات‌حقوقی در مورد آن می‌تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند.
تکلیف مستاجر پس از فروش ملک

فروش ملک در زمان اجاره به لحاظ حقوقی کاملا مجاز بوده و مالکین اجازه فروش ملک خود را دارند. اما در این میان در برخی موارد به سبب اختلافاتی که بین فروشنده و خریدار و یا مستاجر با آن‌ها به‌وجود می‌آید، شاهد مشکلاتی در این نوع معاملات هستیم. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تکلیف مستاجر پس از فروش ملک می‌پردازیم.

تکلیف مستاجر پس از فروش ملک چیست؟

از نظر حقوقی و براساس قانون مدنی در صورت فروش ملک، قرارداد اجاره می‌تواند ادامه یابد و تنها در صورت توافق طرفین و رضایت مستاجر می‌تواند به ختم قرارداد منجر شود.

در صورتی‌که فروشنده و خریدار نسبت‌ به تخلیه ملک توافق پیدا کنند، بایستی با مستاجر هماهنگ کرده و درصورت تمام نشدن مدت اجاره بایستی مبلغی به‌عنوان خسارت به وی پرداخت شود.

در مواردی نیز شرایط تخلیه ملک درصورت درخواست مالک در قراردادها ذکر می‌شود که در این‌صورت مستاجر بایستی ملک را با درخواست مالک تخلیه کند و به سبب توافق صورت گرفته نیازی به پرداخت خسارت نمی‌باشد.

در این‌صورت تخلیه ملک منوط‌به توافق خریدار و فروشنده خواهد بود و در صورت رضایت خریدار امکان ادامه قرارداد نیز فراهم بوده و می‌توان قرارداد اجاره را به نام مالک جدید تنظیم کرد.

فروش ملک

نکات تکمیلی

  • در صورت عدم اطلاع خریدار از حضور مستاجر در زمان عقد قرارداد، خریدار می‌تواند نسبت به فسخ قرارداد اقدام کرده و حقوق خود را طلب کند.
  • در صورت وجود قرارداد اجاره مدت‌دار مالک ملک نمی‌تواند درخواست تخلیه ملک پیش از موعد مقرر را داشته باشد.
  • در صورت اطلاع خریدار از حضور مستاجر و امضای قرارداد بایستی تمامی مفاد ذکر شده در قرارداد اجاره از جمله پرداخت مبلغ ودیعه یا هزینه تعمیرات را به‌عهده گرفته و در زمان لازم آن‌ها را اجرا کند.
  • پس از عقد قرارداد فروش، مستاجر موظف‌به پرداخت اجاره‌بها به مالک جدید می‌باشد.
  • پس از فروش ملک و ادامه قرارداد اجاره تمامی مفاد قرارداد پابرجا بوده و خریدار یا همان مالک جدید متعهد به انجام آن‌ها می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا قبل از فوت می‌توان ارث را تقسیم کرد؟  را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …