آیا قبل از فوت می‌توان ارث را تقسیم کرد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
آیا ورثه می‌توانند با تقسیم ارث قبل از فوت، سهم خود را دریافت کنند به طوری که در آینده، نیازی به تنظیم ورقه تقسیم نباشد؟!
نحوه تقسیم ارث قبل از فوت

یکی از مباحث حقوقی مهم در مبحث ارث، تقسیم ارث قبل از فوت مورث است. انگیزه‌های مختلفی باعث می‌شوند که ورثه برای اطلاع از نحوه تقسیم ارث قبل از مرگ اقدام کنند. نیاز مالی ورثه، عدم پرداخت مالیات، حضور مالک اموال در هنگام تقسیم ارث قبل از فوت از جمله عواملی هستند که ورثه را تشویق به این عمل می‌کنند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نحوه تقسیم ارث قبل از فوت می‌پردازیم.

تقسیم ارث قبل از مرگ

نحوه تقسیم ارث قبل از مرگ با آن‌چه که بیش‌تر ورثه گمان می‌کنند متفاوت است. بعد از فوت شخص، ورثه می‌توانند با یک‌دیگر به توافق برسند و در نتیجه ورقه تقسیم را نیز تنظیم و در نهایت امضاء و اثرانگشت بزنند.

علاوه‌بر تقسیمی که از طریق توافق ورثه انجام می‌شود، امکان تقسیم اموال توسط مراجع قضایی نیز وجود دارد. در حقیقت هر یک از ورثه حق دارند تقاضای تقسیم اموال شخص فوت شده را در دادگاه آخرین محل اقامت متوفی مطرح کنند.

تقسیم ارث قبل از مرگ به گونه دیگری است. در واقع قبل از فوت، ورثه حق تقسیم اموال شخص فوت شده را ندارند و نمی‌توانند مباحث مربوط به ارث که در متن قانون مدنی و قانون امور حسبی بیان شده است را معیار قرار دهند.

البته امکان انتقال اموال از راه دیگری وجود دارد. در حقیقت بسیاری از مالکان، اموال خود را قبل از فوت، با استفاده از صلح عمری به هر کسی که تمایل دارند انتقال می‌دهند و از این طریق، از تعلق گرفتن مالیات به اموال جلوگیری می‌کنند.

صلح عمری چیست؟

صلح عمری عقدی قانونی است که با استفاده از آن، مالکیت اموال به سایر اشخاص منتقل می‌شود، بدون آن‌که حق انتفاع آن، تا زمان حیات انتقال‌دهنده به آن‌ها واگذار شود.

فرض کنید شخصی با استفاده از این عقد، املاک خود را به ورثه انتقال می‌دهد. با وجود انتقال این دسته از اموال، هم‌چنان امکان استفاده شخصی یا اجاره دادن برای او وجود دارد، زیرا مطابق قانون حق بهره‌مندی تا زمان مرگ، برای او فراهم است.

تقسیم ارث قبل از فوت

 آیا تقسیم ارث قبل از مرگ با استفاده از روش‌های دیگر ممکن است؟

بدیهی است قبل از فوت شخص، مالکیت اموال به وراث شخص تعلق ندارد تا نسبت به آن، حق تصرف داشته باشند. به عبارت دیگر حتی اگر ورثه اموال را بین خود تقسیم کنند یا یکی از ورثه با نگارش متن اقرار، سهم خود را از اموال دریافت کند، این اسناد از نظر قانون اعتباری نخواهند داشت، چرا که مالکیت اموال تقسیم شده بین ورثه، متعلق به شخص دیگری (مورث) است.

در نتیجه اگر ورثه اموال را تحت عنوان سهم به یک‌دیگر منتقل کنند، هر یک از آن‌ها می‌توانند بعد از فوت نیز نسبت به سهم‌الارث اعتراض داشته باشند و مجددا، سهم دریافت کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نحوه محاسبه خسارت دیرکرد در تحویل ساختمان را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …