شگردهای کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ضروری است که همه اشخاص در فضای مجازی و در اینترنت با احتیاط عمل کنند و با شناخت قوانین و افزایش اطلاعات در حوزه دیجیتال، از تحقق جرائمی مانند کلاهبرداری اینترنتی پیشگیری نمایند.
شگرد های کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی

امروزه با گسترش استفاده از رایانه و حضور بیشتر افراد در فضای آنلاین، کلاهبرداری اینترنتی، حجم جرائم و سوءاستفاده‌های اینترنتی نیز افزایش یافته است. در این مطلب از مجله دلتا به شگرد های کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی می‌پردازیم.

کلاهبرداری با کدهای فعال‌سازی شبکه‌های اجتماعی

کلاهبرداران با شماره‌ تلفن شهروندان در شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام کرده و کد پیامک شده جهت تأیید هویت را نیز با ترفندهای گوناگون از قربانی دریافت می‌کنند و پس از فعال‌سازی شماره قربانی در شبکه‌های اجتماعی، اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

اغلب موارد مجرمان سایبری پس از دسترسی غیرمجاز به اکانت شبکه‌های اجتماعی شهروندان، با ارسال پیامی به دنبال‌کننده‌ها، از آن‌ها درخواست مبلغی پول به عنوان قرض را دارند و یا اینکه با دسترسی به اطلاعات دیگر مانند عکس، فیلم و… اقدام به تهدید، اخاذی و هتک حرمت و حیثیت افراد می‌کنند.

برای جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به هیچ عنوان گوشی همراه و کد فعال‌سازی اکانت شبکه‌های اجتماعی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید.

چرا که افراد سودجو با دسترسی به گوشی و اطلاعات شما در کمترین زمان ممکن می‌توانند به اهداف مجرمانه خود برسند.

هم‌چنین اگر پیامی مبنی بر دریافت کمک مالی از سوی دوستان و آشنایان خود از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت کردید، قبل از هر گونه واریز وجهی از اصالت هویت فرستنده پیام با برقراری تماس تلفنی، اطمینان حاصل ‌کنید.

شگرد های کلاهبرداری

اخاذی و کلاهبرداری با دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی

برای مثال در پرونده‌ای تمامی قربانیان جستجوی شغل در سایت‌های آگهی فعال بوده و با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه، بلافاصله اقدام به تماس با شخص آگهی دهنده می‌کنند.

مجرم که در پوشش استخدام یک منشی برای شرکت در کمین قربانی خود است وانمود می‌کند جهت ثبت نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگی، کدملی و شماره تماس دارد و باید کدی که برای شماره شما ارسال می‌کنیم را جهت فعال کردن پنل کاربری به ما اعلام کنید.

 در ادامه و پس از ارائه کد فعالسازی توسط شاکی به این مجرم، فرآیند کلاهبرداری آغاز می‌شود.

 متهم به حساب‌های کاربری شاکی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و واتساپ دسترسی غیرمجاز می‌گیرد و ضمن اخاذی و درخواست‌های غیراخلاقی از قربانی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی وی با ارسال پیام نیاز مالی به مخاطبین شاکی، اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، نکات قانونی خرید اینترنتی را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۱۵ ب٫ظ

    جالب بود ممنون

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۸:۵۸ ق٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …