کلاهبرداری از طریق کارتخوان سیار

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در این مطلب قصد داریم درباره جرم کلاهبرداری با کارتخوان‌ سیار و اسکیمر و نظر قانونگذار درباره مجازات این جرائم بپردازیم.
کلاهبرداری از کپی کارت بانکی

این روزها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان، خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت‌تر کرده‌اند، خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته، حساب بانکی شما را تهدید می‌کند. در این مطلب از مجله‌ دلتا به کلاهبرداری از کپی کارت بانکی می‌پردازیم.

یکی از موارد کلاهبرداری، استفاده از تراشه‌هایی به نام اسکیمر  و کارتخوان‌های سیار است.

اسکیمر چیست؟

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ (‌یعنی کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی و کلاهبرداری از کارت بانکی می‌کند.

مشتریان، عملیات پرداخت با کارتخوان را شخصا انجام دهند

اسکیمینگ به معنی انتقال اطلاعات کارت عابر بانک یک شخص بر روی کارتی دیگر است. در این مورد باید یک کپی از کارت مشتری در دست سارق یا فروشنده وجود داشته باشد و از آن جایی که بسیاری از مشتریان با اعتماد بی‌جا و به دلیل عدم دسترسی به دستگاه، رمز را برای ورود در دستگاه و اجرای عملیات پرداخت به فروشندگان اعلام می‌کنند، سارق به رمز نیز دسترسی پیدا می‌کند و در زمان مناسب نسبت به برداشت غیر مجاز از کارت مال‌باختگان اقدام می‌کند.

کلاهبرداری از کارت بانکی

 با کارتخوان‌های سیار چه باید کرد؟

  • با توجه به استقبال زیاد افراد از کارتخوان سیار لازم است، افراد هنگام انجام عملیات بانکی دقت بیشتری به خرج دهند تا از کپی شدن کارت عابربانک‌شان جلوگیری شود.
  • وارد کردن رمز عبور از سوی مشتری می‌تواند تضمین‌کننده امنیت کارت بانکی وی باشد چرا که حتی درصورت نصب اسکیمر روی دستگاه کارتخوان، سارقان بدون اطلاع از رمز عبور مشتری، امکان برداشت از حساب وی را نخواهند داشت.

حتما در خرید از دست‌فروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارتخوان سیار دارند مراقب باشید در دام اسکیمر نیفتید. دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده یا شکسته‌اند یا قطعه اضافه‌ای دارند.

با نگاه کردن به دستگاه نیز می‌توان از وجود اسکمیر مطلع شد، اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و ماهانه و دوره‌ای رمز کارت‌تان را عوض کنید.

مجازات کلاهبرداری از کارت بانکی با کارتخوان

طبق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌ای: «هرکس به طور غیرمجاز از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مسدود کردن کارت بانکی گمشده را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ تیر ۱۴۰۰ در ۱:۳۲ ب٫ظ

  2. مسعود

    ۸ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۳۳ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۶:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۴۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …