مهم‌ترین نکات و شرایط طلاق توافقی

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همانطور که قانون، ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده است، طلاق را نیز یک راه حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است.
نکات قانونی طلاق توافقی

علی‌رغم اینکه طلاق عملی ناپسند است، اما ممکن است در مواردی طرفین با یکدیگر سازش نداشته باشند و چاره‌ای جز جدایی طرفین باقی نماند. به همین دلیل، در قانون راهکارها و روش‌های مختلفی برای طلاق پیش‌بینی شده است. در این مطلب از مجله‌ دلتا به نکات قانونی طلاق توافقی می‌پردازیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی، یکی از اقسام طلاق بوده که در آن، زوجینی که قصد جدا شدن از یکدیگر را داشته باشند، ابتدا بر سر مسائل مالی همچون مهریه، نفقه، اجرت‌المثل و اموال مشترک و مسایل غیرمالی مانند حضانت فرزندان بعد از طلاق، توافق نموده و سپس به دادگاه مراجعه می‌نمایند.

دادگاه نیز با احترام به این توافق، چنانچه توافق بر خلاف مقررات آمره کشور نباشد، رای بر طلاق توافقی صادر نموده که این رای، گواهی عدم امکان سازش نامیده می‌شود.

مراحل طلاق توافقی

  •  مراجعه به مراکز مشاوره خانواده بهزیستی

ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، صرفا با ارائه گواهی عدم انصراف از طلاق که توسط مراکز مشاوره خانواده سازمان بهزیستی صادر گردیده باشد، امکان‌پذیر می‌باشد.

زوجین، برای اخذ نوبت مشاوره ابتدا باید در سامانه تصمیم طلاق ثبت نام کرده و سپس روز، ساعت و مرکز مشاوره را در این سامانه انتخاب کنند.

  •  ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پس از انجام مراحل مشاوره و صدور گواهی عدم انصراف از طلاق توسط یکی از این مراکز، زوجین یا وکیل آن‌ها باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نمایند.

  • حضور در جلسه رسیدگی و صدور رای طلاق توافقی

با وصول پرونده به شعبه، شعبه مربوطه اقدام به تعیین وقت جلسه رسیدگی طلاق توافقی نموده و این وقت رسیدگی به طرفین ابلاغ می‌گردد. در جلسه رسیدگی طلاق توافقی، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره و با در نظر گرفتن توافقات طرفین، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش یا همان رای طلاق توافقی می‌کند.

  • حضور در دفترخانه طلاق و اجرای صیغه طلاق

پس از صدور رای طلاق توافقی که گواهی عدم امکان سازش نامیده می‌شود، از آنجا که این طلاق با توافق بوده و معمولا نیز زوجین با توافق، حق تجدید نظرخواهی و فرجام‌خواهی را از خود سلب می‌کنند، رای قطعی شده و آماده اجرا می‌شود. زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور، به دفاتر ثبت طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند.

طلاق توافقی

نکات طلاق توافقی

  •  برخلاف آنچه که عموم مردم تصور می‌کنند در طلاق توافقی حتما لازم نیست زن مهریه خود را ببخشد و از حق و حقوق قانونی خود چشم پوشی کند، بلکه هر توافقی که بین زوجین صورت گرفته باشد معتبر است.
  •  در این نوع از طلاق، طرفین بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود. یعنی عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی، مانع از انجام طلاق توافقی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ملاقات فرزند بعد از طلاق را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. نحوه طلاق توافقی فوری

    ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۲۸ ب٫ظ

    قبلا اینطوری بوده که ظرف چند روز میشده طلاق توافقی گرفت…. الان جلسات مشاوره رو گذاشتن که طولانیش کنن!

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ق٫ظ

      ممنون از نظر و همراهی شما

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۷ تیر ۱۴۰۰ در ۸:۰۷ ب٫ظ

    • وکیل طلاق توافقی

      ۱۹ آذر ۱۴۰۰ در ۷:۳۰ ب٫ظ

      قبلا اینجوری بوده که ظرف چند روز میشده طلاق توافقی گرفت الان جلسات مشاوره اجباری رو گذاشتن که طولانیش کنن

      پاسخ

      • ریحانه شیشه گر

        ۲۰ آذر ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

        سلام، بله برای طلاق جلسات مشاوره لازم هستش.

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …