اجرت‌ المثل و شرایط مطالبه آن

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجرت‌المثل به حق‌الزحمه کارهایی گفته می‌شود که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد اما موظف به انجام آن نیست. مطالبه اجرت‌المثل تحت شرایطی امکان پذیر است.
اجرت المثل

هیچ مردی نمی‌تواند تا زمانی که تمامی حقوق همسرش را پرداخت نکرده است، او را طلاق دهد و هر اندازه که مدت زندگی مشترک بیشتر باشد، این حقوق نیز افزایش می‌یابد. یکی از این حقوق ویژه‌ که شرع و قانون برای زنان در نظر گرفته، اجرت المثل است و اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه همسر خود، کاری انجام دهد که موظف به انجام آن نیست، مستحق پاداشی است که به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود. در مجله دلتا شرایط مطالبه اجرت المثل برسی شده است.

شرایط دریافت

در صورت وجود شرایط زیر زن می‌تواند دادخواست اجرت‌المثل را به دادگاه خانواده ارایه دهد.
۱. اثبات کند که در منزل کارهایی را انجام داده که جزو وظایف او نبوده است.
۲. به درخواست شوهر اقدام به انجام امور کرده است.
۳. قصد انجام دادن رایگان امور خارج از وظایف خود را نداشته است.

آیا اجرت المثل زنان یکسان است؟

اجرت‌المثل همه زنان به یک اندازه نیست. دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و شنیدن اظهارات هر دو طرف، در صورت تشخیص استحقاق زن، قرار ارجاع به کارشناسی صادر کرده و کارشناس با توجه به موارد مختلف، اجرت‌المثل زن را تعیین می‌کند. تحصیلات زن، وضعیت اشتغال، تعداد فرزندان، محل زندگی، امکانات زندگی مشترک، داشتن خدمتکار، نقل مکان کردن‌های متعدد و …. از جمله مواردی است که کارشناس در تعیین اجرت‌المثل، آن‌ها را ملاک و معیار قرار می‌دهد. البته هر کدام از زوج‌ها می‌توانند نسبت به مبلغ اجرت‌المثل اعتراض کند.

اجرت المثل زن

مطالبه اجرت المثل در صورت طلاق از سوی مرد

با دادن دادخواست طلاق از طرف مرد و عدم رضایت زن، دادگاه در جلسه دادرسی با درخواست زن یا وکیل او، به منظور کارشناسی اجرت المثل، قرار کارشناسی اجرت المثل صادر می‌کند. شایان ذکر است که زن نیز می‌تواند متقاضی اجرت‌المثل باشد و هم شرط تنصیف دارایی مندرج در عقدنامه که عبارت است شریک شدن زن در نصف دارایی همسر را درخواست کند، زیرا این دو خواسته منافاتی با هم ندارند.

عدم پرداخت

اگر رای قطعی محکومیت پرداخت اجرت‌المثل صادر شده باشد و ظرف یک ماه از آن تاریخ، مرد اقدام به پرداخت نکند یا در صورت عدم توان مالی، دادخواست اعسار از پرداخت ندهد، به تقاضای زن دادگاه حکم جلب شوهر را صادر می کند.

اعسار در پرداخت

اگر شوهر مالی نداشته باشد می‌تواند با ارایه دادخواست به دادگاه تقسیط اجرت المثل مبلغ محکومیت را درخواست کند و در صورت داشتن شرایط اعسار، دادگاه در صورتی که شوهر مالی برای توقیف و پرداخت نداشته باشد حکم به تقسیط صادر می‌کند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالبه مهریه مطلب “مراحل قانونی دریافت مهریه چگونه است؟” را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ در ۳:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …