این نشانه‌ها یعنی گرمازده شده‌اید

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب در گرما است و یک حالت اورژانسی محسوب می‌شود.
علائم گرمازدگی

هر سال با گرم شدن هوا، خطر افزایش دمای بدن و گرمازدگی بطور قابل توجهی بالا می‌رود. این افزایش دما در بدن به تدریج و گاهی بدون علامت اتفاق می‌افتد. اما نهایتا منجر به یکی از خطرناک‌ترین شرایط بدن، یعنی گرمازدگی خواهد شد. در ادامه با بخش سلامت مجله دلتا در شناخت علائم گرمازدگی همراه باشید.

دمای بالای بدن

اگر دمای بدن فردی (بدون وجود عفونت) ۳۹.۴ سانتی‌گراد و یا بالاتر باشد، به احتمال زیاد دچار گرمازدگی شده است. ممکن است دمای بدن یک نفر کمتر از این مقدار باشد اما سایر علائم گرمازدگی را داشته باشد. در این شرایط باید برای کاهش دمای بدن فرد تلاش کرد.

گیجی و غش

بخش عمده‌ای از بافت مغز را آب تشکیل داده است. حرارت بالا و کم شدن آب در بدن در عملکرد مغز تاثیر مستقیم خواهد داشت. در نتیجه حالت‌هایی نظیر گیجی، سردرد، عدم تمرکز و غش کردن از علائم گرمازدگی هستند.

نشانه های گرمازدگی

فقدان عرق یا فراوانی آن

هنگامی که فرد زمان زیادی در معرض گرمای هوا قرار می‌گیرد، بدن بصورت جبرانی سعی می‌کند با نگه داشتن آب دمای مرکزی را حفظ کند. بنابراین عرق ریختن متوقف می‌شود. چنانچه وضعیت ادامه پیدا کند، بدن در تلاش برای خنک شدن واکنش عرق کردن را فعال می‌کند. نتیجه این امر عرق ریختن فراوان فرد است.

حالت تهوع یا استفراغ

هنگامی که تعریق شدید ادامه پیدا می‌کند، گرما شروع به تاثیر بر اندام‌های داخلی می‌کند. اولین بخش آسیب‌پذیر در این وضعیت دستگاه گوارش است. نتیجه این آسیب حالاتی چون تهوع و استفراغ هستند که از دست رفتن آب بدن را تشدید می‌کنند.

قرمزی پوست

وقتی بدن سعی در خنک کردن خود دارد، جریان خون را به سمت پوست هدایت می ‌کند. این امر باعث قرمزی و برافروختگی پوست می‌شود.

افزایش ضربان قلب 

در شرایطی که بدن بیش از حد گرم شده است قلب با افزایش ضربان سعی در پمپاژ بهتر خون به به اندام‌های حیاتی دارد. با به تکاپو افتادن قلب، ناخودآگاه نفس نفس زدن نیز ایجاد می‌شود.

درمان گرمازدگی

در مواجهه با گرمازدگی چه کنیم؟

به محض مشاهده علائم گرمازدگی در خود یا دیگری بهتر است هرچه زودتر با اورژانس تماس بگیرید. در حالی که منتظر رسیدن کمک هستید، سعی کنید بدن فرد را خنک کنید. او را از تماس با نور خورشید دور کرده و سعی کنید دمای سر، دست‌ها و پاهای او را با آب خنک پایین بیاورید. اگر فرد هوشیار است کمک کنید کمی آب بنوشد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آب‌رسانی طبیعی به بدن در روزهای گرم را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۰:۲۲ ق٫ظ

    ممنون،لطفا باز هم از آموزش های مربوط به هلال احمر و کمک اولیه ضروری بذارید

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲ تیر ۱۴۰۰ در ۴:۲۵ ب٫ظ

      با سپاس از شما همراه گرامی.
      بله حتما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…