شایعاتی درباره بیماری‌های قلبی

۱۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیماری قلبی بیماری است که در قلب، رگ‌ها، سرخرگ‌ها، مویرگ‌ها و سیاهرگ‌ها رخ می‌دهد. بیماری قلبی-عروقی به هرگونه بیماری که دستگاه گردش خون را تحت تأثیر قرار دهد، اشاره دارد. این بیماری شامل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عروقی مغز و کلیه و بیماری‌های شریانی می‌شود.
بیمار‌ی‌ قلبی

بیماری‌های قلبی اولین دلیل مرگ‌ومیر مردم سراسر دنیا و عامل مرگ ۱۷٫۹میلیون نفر در سال است. بنا به گفته محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) در هر ۳۶ ثانیه ۱ نفر در آمریکا بر اثر بیماری قلبی ـ عروقی می‌میرد. بیماری‌های قلبی دلیل یک‌چهارم مرگ‌ومیرها در آمریکاست. در ایران آمار از این هم نگران‌کننده‌تر است: ۴۴ درصد مرگ‌ومیرها در ایران بر اثر بیماری‌های‌ قلبی است. بر این اساس باید به باورهای غلطی که در مورد بیماری‌های قلبی وجود دارد، توجه کنیم. در این مطلب از مجله دلتا درباره بیمار‌ی‌ قلبی صحبت خواهیم کرد.

بیماری قلبی عروقی

۱. جوانان نباید نگران ابتلا به بیماری‌های قلبی باشند!

درست است که بیماری قلبی بیشتر، افراد بالای ۶۵ سال را به خود گرفتار می‌کند اما ۴ تا ۱۰ درصد از حملات قلبی در افراد زیر ۴۵ سال بویژه در مردها رخ می‌دهد. علاوه بر این، چگونگی زندگی ما در دوران کودکی و نوجوانی و بزرگ‌سالی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های قلبی در روزهایی است که پا به سن می‌گذاریم؛ به عنوان مثال، داشتن رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ترانس و اشباع ‌شده یا استعمال دخانیات بتدریج با افزایش سن، قلب را در خطر ابتلا به بیماری قرار می‌دهد.

۲. افراد مبتلا به بیماری قلبی نباید ورزش کنند!

این باور غلط است. ورزش، ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. انجمن قلب و عروق اروپا دستورالعمل‌هایی برای افراد مبتلا به بیماری‌ قلبی ارائه داده است.

۳. افرادی که داروی کاهش‌دهنده چربی مصرف می‌کنند، می‌توانند هر غذایی که می‌خواهند بخورند!

برخی داروها مانند استاتین‌ها از مقدار کلسترول خون می‌کاهند.  این به این‌ معنا نیست فردی که نوعی داروی استاتین مصرف می‌کند مجاز به مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع ‌شده فراوان است. کلسترول یا در غذایی است که می‌خورید یا کبد آن را تولید می‌کند. داروهای استاتین جلوی عملکرد آنزیمی در کبد را (که وجود آن برای تولید کلسترول ضروری است) می‌گیرند. بدین ترتیب، از مقدار کلی کلسترول در خون کم می‌کنند؛ اما مصرف خوراکی‌های پرچرب کلسترول بیشتری وارد خون می‌کند.

بطور کلی، استاتین‌ها عوارض جانبی رژیم غذایی ناسالم را معکوس می‌کنند اما رژیم غذایی ناسالم خطر عوامل مستقل دیگر را افزایش می‌دهد. عوامل مستقل دیگر مانند چاقی، فشار خون بالا و دیابت موجب ابتلای فرد به بیماری قلبی می‌شود.

۴. اگر سابقه بیماری قلبی در خانواده‌ فرد وجود داشته باشد، برای پیشگیری از آن نمی‌توان کاری کرد!

اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده به بیماری قلبی مبتلا شده است، به این معنی است که شما هم در خطر ابتلا به این بیماری هستید. اما این قانون بدون‌ تغییر نیست. روش‌های متعددی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توانید از این خطر بکاهید؛ حتی اگر از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری باشید. از این روش‌ها می‌توان به رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، کنترل فشار خون و ورزش منظم اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب نشانه‌های اولیه سکته قلبی را بخوانید.

۱۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۴۰ ق٫ظ

  3. عباسی09358707093

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۳ ب٫ظ

    اسفرزه.چگیاهی.است.وکار.ب د..درمانی.ان..برای.چه.است.وراهنما.یتا.هم.عالی.است

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۰۹ ب٫ظ

  6. عرفان

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  14. مسعود

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

    مثل همیشه عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…