۳ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید!

۳
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مواد غذایی که در سراسر دنیا طرفداران زیادی دارد، انواع آبمیوه‌ها هستند. افراد زیادی بدون در نظر گرفتن مضرات آبمیوه‌ها، صرفه جویی در زمان را جایگزین سلامت و کیفیت می‌کنند.
مضرات آبمیوه

آبمیوه از نوشیدنی‌های طبیعی است و از میوه تهیه می‌شود که در کنار ویتامین‌ها و خواص فراوانی که دارد، سرشار از قند است. در واقع، قند و کالری موجود در آبمیوه برابر با قند و کالری موجود در نوشابه شیرین و حتی گاهی بیشتر از آن است. ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های اندک موجود در آبمیوه، اثرات ناشی از قند بالای آن را جبران نمی‌کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا ، مضرات آبمیوه و ۳ دلیل پرهیز از مصرف آن به‌ جای میوه را شرح می‌دهیم.

۱. معمولا آبمیوه‌ها چیزی نیستند که به نظر می‌رسند.

متاسفانه تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی‌ها همیشه در مورد آنچه در محصولات‌شان وجود دارد، حقیقت را نمی‌گویند. آبمیوه‌ای که در سوپرمارکت‌ها عرضه می‌شود، چیزی نیست که فکر می‌کنید؛ حتی اگر روی برچسب آن، عبارت‌هایی مانند ۱۰۰٪ خالص نوشته شده باشد.

معمولا آبمیوه‌ها پس از تهیه و پیش از بسته‌بندی و عرضه در بازار، تا یک سال در مخازن نگهداری بزرگِ خالی از اکسیژن (oxygen-depleted) ذخیره می‌شوند. مشکل اصلی این است که نگهداری آبمیوه در این مخازن، موجب از بین رفتن بیشتر بو و مزه آن می‌شود و بنابراین تولیدکننده باید برای برگشت بو و مزه‌ای که در طول فرآوری محصول از بین رفته است، به آن طعم‌دهنده (flavor packs) اضافه کند. آبمیوه طبیعی

۲. آبمیوه دارای ویتامین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست، ولی بدون فیبر است و قند بالایی دارد.

آب‌پرتقال ویتامین C دارد و منبع خوبی از فولات، پتاسیم و ویتامین B1 است. همچنین آب‌پرتقال حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برخی از آن‌ها سطح آنتی‌اکسیدان خون را افزایش می‌دهد، ولی در مقایسه با پرتقال کامل و سایر مواد غذایی گیاهی مانند سبزیجات، خواص تغذیه‌ای چندانی ندارد. مشکل اصلی، نبود فیبر در آبمیوه و قند بسیار زیاد آن است.

بنابراین ، آبمیوه دارای مواد مغذی است، ولی مواد مغذی آن از مواد غذایی گیاهی کمتر است. آبمیوه بدون فیبر است و قند و کالری آن با بیشتر نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر برابر است.

۳. کالری‌های مایع بسیار چاق‌کننده هستند.

این تصور درست نیست که همه کالری‌ها یکسان هستند. مواد غذایی مختلف، مسیرهای متابولیکی متفاوتی را طی می‌کنند و روی گرسنگی، هورمون‌ها و مراکزی در مغز که وزن بدن را کنترل می‌کنند، تأثیرات متفاوتی دارند.

مغز ما مسئول برقراری تعادل انرژی در بدن است. وقتی که ماده‌ای غذایی را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنیم، مغز ما را مجبور می‌کند که با مصرف مقدار کمتری از سایر مواد غذایی، این افزایش را «جبران کنیم».

کالری‌های مایع مانند کالری‌های دریافتی از مواد غذایی جامد عمل نمی‌کنند. وقتی که افراد، کالری‌های مایع (مانند آب‌سیب) را به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنند، این افزایش کالری دریافتی با خوردن مقدار کمتری از سایر مواد غذایی جبران نمی‌شود. این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا نوشیدنی‌های شیرین از چاق‌کننده‌ترین مواد غذایی موجود به شمار می‌روند. این نوشیدنی‌ها احساس سیری را در ما ایجاد نمی‌کند و این مسئله موجب می‌شود که در مجموع، غذای بیشتری مصرف کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آب سیب ‎و‎ هویج، یک نوشیدنی کامل برای سلامتی را بخوانید.

 

۳ دیدگاه

  1. علی

    ۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ق٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۰۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…