چرا زمین به دور خود می‌چرخد؟

۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمین هر روز یک بار حول محور خود چرخیده و طلوع و غروب خورشید را به عنوان یک ویژگی روزمره برای زندگی در این سیاره تبدیل می‌کند.
چرخش زمین به دور خود

زمین نیز با استفاده از نیروی ذراتی که به آن برخورد می‌کرد، شروع به حرکت کرد. از آنجایی که تمام ذرات موجود در منظومه شمسی اولیه در حال چرخش به دور خورشید بودند، این برخوردها کره زمین و سایر سیارات منظومه شمسی را در جهت مشابه چرخاند. در نوشتار چرا زمین به دور خود می‌چرخد در مجله دلتا با ما همراه باشید.
زمین هر روز یک بار حول محور خود چرخیده و طلوع و غروب خورشید را به عنوان یک ویژگی روزمره برای زندگی در این سیاره تبدیل می‌کند. این کار از زمان تشکیل زمین از ۴٫۶ میلیارد سال پیش تاکنون انجام شده و تا پایان عمر زمین که احتمالاً وقتی خورشید به یک غول سرخ و متورم تبدیل شده و سیاره را ببلعد، ادامه خواهد داشت.

چرخش زمین به دور خود

چرا منظومه شمسی از اول چرخش داشت؟

خورشید و منظومه شمسی هنگامی شکل گرفتند که ابری از ذرات گرد و غبار و گازها به دلیل وزن زیاد فروپاشی کرد. بیشتر گازها متراکم شده و خورشید را ساختند در حالی که مواد باقیمانده تبدیل به دیسکی شدند که خورشید را احاطه کرده و تشکیل دهنده سیاره اطراف آن بودند.
قبل از فروپاشی اولیه، مولکول‌های گاز و ذرات گرد و غبار در همه جا حرکت می‌کردند، برخی از گازها و ذرات گرد و غبار حرکت خود را به یک جهت خاص تغییر داده و شروع به چرخش کردند. هنگامی که گازها فروپاشیدند سرعت چرخش ابر افزایش پیدا کرد.
از آنجایی که در فضا چیزی برای کم کردن سرعت وجود ندارد به محض اینکه جسمی شروع به چرخش کند، چرخش آن معمولاً ادامه می‌یابد. منظومه شمسی تازه شکل گرفته و در حال چرخش در این حالت مقدار زیادی تکانه دورانی (Angular momentum) دارد.

تکانه دورانی کمیتی است که گرایش جسم به ادامه چرخش را توصیف می‌کند. در نتیجه، تمام سیارات در همان جهتی می‌چرخند که منظومه شمسی هنگام شکل‌گیری داشت.
اما امروز برخی سیارات چرخش خاص خود را دارند، زهره در جهت مخالف زمین می‌چرخد و محور چرخش اورانوس ۹۰ درجه شیب دارد. سرعت چرخش اجسام در فضا می‌تواند کمتر شود. هنگامی که خورشید تازه شکل گرفته بود هر چهار روز یک بار به دور خود می‌چرخید اما امروز ۲۵ روز طول می‌کشد تا یک بار به دور خود بچرخد. فعل و انفعالات بین میدان مغناطیسی خورشید با بادهای خورشیدی سبب کاهش سرعت چرخش آن شده است. حتی سرعت چرخش زمین نیز کاهش می‌یابد، زیرا با افزایش فاصله ماه از زمین سرعت چرخش زمین کاهش می‌یابد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب آیا حیات در مریخ وجود دارد؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۱۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  4. مریم

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ در ۲:۴۶ ق٫ظ

    بسیار آموزندس لطفا بیشتر از این اطلاعات کهکشانی در اختیار همه قرار دهید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…