آیا حیات در مریخ وجود دارد؟!

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به‌عقیده‌ پژوهشگران جستجو برای حیات در مریخ محدود به گذشته‌‌های دور نیست.
حیات در مریخ

چهار میلیارد سال پیش، سطح مریخ مسکونی و پر از رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و حتی اقیانوسی عمیق بوده است. حتی برخی اخترزیست‌شناسان شرایط حیات در مریخ کهن را بهتر از زمین می‌دانند و معتقدند حیات بر روی مریخ هم ممکن است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع در مجله دلتا با ما همراه باشید.
مریخ، تنها نامزد حیات در منظومه‌ شمسی نیست. حتی اغلب اخترزیست‌شناسان اروپا، قمر مشتری و انسلادوس (قمر زحل) را نامزدهای بهتری برای حیات می‌دانند. یکی از نویدبخش‌ترین مکان‌های مخفی وجود حیات در مریخ زیر سطح آن است. اگرچه این روزها سطح سیاره‌ی سرخ از آب مایع محروم است (جدا از جریان‌های موقتی)، احتمال وجود آبخیزها و سفره‌های زیرزمینی در آن فراوان است. برای مثال، براساس مشاهده‌های مدارپیمای مارس اکسپرس اروپا، احتمالا دریاچه‌ بزرگی زیر سطح قطب جنوب این سیاره وجود دارد.

حیات در مریخ جو مریخ

پس‌ از آنکه مریخ میدان مغناطیسی سراسری خود را از دست داد، همه ‌چیز تغییر کرد. ذرات باردار خورشید رفته‌رفته جو ضخیم مریخ را از بین بردند. بدین‌ترتیب، مریخ به دنیای خشک و سردی تبدیل شد که امروزه می‌شناسیم. بیش از ۹۰ درصد متان موجود در جو زمین را میکروب‌ها و جانداران زنده تشکیل داده‌اند؛ بنابراین، وجود این گاز در مریخ هم می‌تواند نشانه‌ وجود حیات مریخی باشد. بااین‌حال، هنوز چیزی مشخص نیست. متان براثر فرایندهای بی‌جان مثل واکنش آب داغ با انواع مشخصی از سنگ‌ها هم تولید می‌شود.
حتی اگر متان مریخی از نوع زیستی باشد، احتمالا موجودات تولید‌کننده‌ آن مدت‌ها پیش از بین‌ رفته‌اند. دانشمندان معتقدند فواره‌های متانی سیاره‌ سرخ از زیر سطح آن سرچشمه می‌گیرند و هنوز مشخص نیست گاز متان چه مدت زیر سطح مریخ به‌دام افتاده است.
اگر مریخ چهار میلیارد سال پیش ظرفیت حیات داشته است، هنوز  هم این ظرفیت را دارد. در مریخ، هیچ اتفاقی به از ‌بین‌ رفتن یا محو کامل حیات منجر نشده است.

پیشنهاد مطالعه: مطلب محل زندگی موجودات فضایی کجاست؟ را در مجله دلتا بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۳۳ ق٫ظ

  2. کسری

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ در ۰:۳۰ ق٫ظ

    با درود و سپاس از مطالب جالب و ارزندتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…