سال ۲۰۲۰ به شکستن رکورد داغ ترین سال تاریخ نزدیک بود

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
۲۰۲۰ فاصله کمی با ثبت شدن به عنوان داغ ترین سال تاریخ داشت و تازه‌ترین آمارها نگرانی دانشمندان در مورد پدیده گرمایش زمین را شدیدا بالا برده‌اند.
داغ ترین سال تاریخ

داغ ترین سال تاریخ تا به امروز سال ۲۰۱۶ بوده و آخرین گزارش‌های منتشر شده از ۲۰۲۰ نشان می‌دهند که سال گذشته میلادی هم به اندازه ۲۰۱۶ داغ بود. در ادامه این مطلب از مجله دلتا تازه‌ترین نگرانی‌ها در بحث گرمایش زمین را بررسی می‌کنیم تا به دنبال راهکاری برای توقف این بحران مرگبار جهانی باشیم.

رکورد داغ ترین سال تاریخ

دانستنی های ما از هواشناسی با داده‌های مراکز هواشناسی می‌آید. در روزهای گذشته مرکز رصد آب و هوایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سال ۲۰۲۰ به اندازه سال ۲۰۱۶ داغ بود. گفته شده که سیاره ما در مسیری ویرانگر به سمت گرم‌تر شدن قرار دارد و اگر به زودی فکری به حال این بحران نکنیم، در آینده نزدیک جان انسان‌های زیادی به خطر می‌افتد.

از ۲۰۱۵ تاکنون شش سالی که آمار دمای آن‌ها به ثبت رسیده، به عنوان گرم‌ترین سال‌های تاریخ دانش بشری به حساب می‌آیند و همچنین، دانشمندان می‌گویند که در ۲۱ سال گذشته هم ۲۰ مورد از داغ‌ترین سال‌هایی که تاکنون انسان‌ها تجربه کردند را پشت سر گذاشته‌ایم.

داغ ترین سال تاریخ

دانشمندان می‌گویند که ۲۰۲۰ با ثبت دمای ۱.۲۵ درجه سلسیوس بیشتر از دمای سیاره در زمان پیش از صنعتی شدن تمدن بشری، رکوردی شگفت‌انگیز را به جا گذاشت. ناسا و دانشمندان بریتانیایی اعلام کرده‌اند که سال گذشته بدون وجود پدیده طبیعی ال نینو (El Nino) دمای سیاره به رکورد داغ ترین سال تاریخ نزدیک شد و این موضوع فوق‌العاده شوکه کننده است. پدیده ال نینو می‌تواند باعث گرم شدن سیاره شود و دلیل اینکه سال ۲۰۱۶ به عنوان رکورددار اصلی شناخته می‌شود، بروز ال نینو در آن سال بود که دمای میانگین سیاره را چیزی در حدود ۰.۲ درجه سلسیوس بالا برد.

زیکی هاسفاتر (Zeke Hausfather)، از متخصصان آب و هوایی در کالیفرنیای آمریکا می‌گوید که اگر پدیده‌هایی مانند ال نینو و لا نینا (La Nina) وجود نداشتند تا دمای میانگین سیاره در سال‌های گذشته را بالا ببرند، سال ۲۰۲۰ به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ شناخته می‌شد. به گفته هاسفاتر، ال نینو حدودا هر ۲ تا ۷ سال یک بار رخ می‌دهد و در پدیده مورد نظر، آب‌های سطحی گرم در مناطق استوایی اقیانوس آرام می‌توانند دمای سیاره را بالاتر ببرند.

این در حالی بوده که پدیده دیگری به نام لانینا تاثیری معکوس داشته و هم‌اکنون سیاره ما مشغول تجربه کردن این پدیده سرد کننده است. با تمام این تفاسیر سال ۲۰۲۰ به خاطر گرمای شدیدش همچنان از سایر سال‌ها متمایز خواهد بود. به همین دلیل دانشمندان از گزارش‌های اخیر به عنوان هشداری دیگر استفاده کرده‌اند تا لزوم اقدامات جدی و سریع برای جلوگیری از شکسته شدن رکورد داغ ترین سال تاریخ را به ما یادآوری کنند. مهم‌ترین اقدام لازم کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است.

پیشنهاد مطالعه: در مجله دانستنی دلتا مطلب «احتمالا شهاب‌سنگ‌ها به زمین آب آورده‌اند» را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…