تاثیر موسیقی بر مغز انسان

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان فنلاندی موفق شدند تا احساسات برانگیخته شده ناشی از موسیقی را در مغز رمزگشایی کرده و فعالیت مناطق متفاوت مغز را در هنگام شنیدن ترسیم کنند.
تاثیر موسیقی بر مغز

محققان دانشگاه تورکوی فنلاند، ساز و کارهای عصبی که اساس پاسخ ها و واکنش های عاطفی به موسیقی است را کشف کرده اند. در این پروژه تحقیقاتی، در مجموع عملکرد مغز ۱۰۲ نفر از افراد در حالی که به موسیقی گوش فرا می دهند با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) اسکن شد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره تاثیر موسیقی بر مغز انسان بیشتر بخوانید.

تاثیر موسیقی بر مغز انسان

محققان این پروژه تحقیقاتی با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی، فعالیت مناطق متفاوت مغز را وقتی احساسات مختلف ناشی از موسیقی از یکدیگر جدا می شوند، ترسیم کردند. آن‌ها توانستند براساس فعال شدن قشر شنوایی و حرکتی، به طور دقیق پیش بینی کنند، فردی که در حال گوش دادن به موسیقی است، به موسیقی شاد گوش می دهد یا غمگین.

گفتنی است قشر شنوایی، عناصر صوتی موسیقی مانند ریتم و ملودی را پردازش می کند. فعال شدن قشر حرکتی، احساسات حرکتی مرتبط با موسیقی را در شنوندگان ایجاد می کند. این مسئله حتی وقتی که آن‌ها در دستگاه ام آر آی نیز به موسیقی گوش می دهند، اتفاق می‌افتد (برای مطالعه بیشتر درباره عملکرد مغز انسان به مجله دانستنی دلتا مراجعه کنید).

نتایج آزمایش ها و بررسی ها نشان می دهد که احساسات برانگیخته شده توسط فیلم ها و موسیقی تا حدی مبتنی بر عملکرد مکانیسم های مختلف در مغز است. بر این اساس مشخص شد فیلم ها بخش های عمیق تر مغز را که احساسات را در موقعیت های واقعی زندگی تنظیم می کنند، فعال می سازند. گوش دادن به موسیقی به شدت تماشای فیلم، این مناطق را فعال نمی کند و فعال سازی آن‌ها احساسات ناشی از موسیقی را از یکدیگر جدا نمی کند.

در مورد احساسات ناشی از تاثیر موسیقی بر مغز باید در نظر داشت که آن‌ها بر اساس ویژگی های صوتی موسیقی بنا شده و توسط تأثیرات فرهنگی و خاطرات شخصی شکل گرفته اند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «آیا اندازه مغز نوابغ با هوش آن‌ها ارتباط دارد؟» را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در ۷:۱۷ ب٫ظ

    خوب نیست

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۷ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۰:۳۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۵:۳۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…