دریاچه‌ای که ناگهان غیب می‌شود!

۱۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در استرالیا دریاچه‌ای بزرگ هست که گاهی نیست! این دریاچه گاهی غیب می‌شود و بارها در طول تاریخ خشک شده اما دوباره حیات خود را به دست آورده است.
دریاچه جورج

در گزارش امروز از مجله دلتا قصد داریم تا شما را به قاره اقیانوسیه و کشور استرالیا ببریم. در استرالیا دریاچه‌ای عجیب وجود دارد که بارها در طول زمان خشک شده اما به کمک طبیعت دوباره حیات در آن به جریان افتاده است. این مکان دریاچه‌‌ای غیر قابل پیش‌بینی است که اگر امروز پر از آب باشد شاید تا فردا به دریاچه‌ای خشک و مرتعی بدون آب تبدیل شود. دریاچه جورج را با هم بشناسیم.

دریاچه جورج استرالیا

دریاچه جورج کجاست؟

این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی کانبرا در استرالیا و دقیقا در کنار جاده فدرال واقع است. بستگی به این دارد که در چه روزی از سال به کنار این دریاچه بروید. گاهی با دریاچه‌ای بزرگ روبرو می‌شوید و گاهی هم با علفزاری باتلاقی! البته دریاچه جورج (Lake George) اصلا قابل پیش‌بینی نیست و آب‌های آن مثل سراب می‌روند و می‌‎آیند.

یکی از داستان‌های جذاب این دریاچه به شبی برمی‌گردد که در عرض چند ساعت آب، کیلومترها بالا آمد. شدت آب در حدی بود که بعد از پر شدن دریاچه، آب به اندازه ۱۵۵ کیلومتر مربع پراکنده شد و قسمت ساحل شرقی‌اش حتی به جاده هم رسید. زمانی که دریاچه به سمت خشک شدن می‌رود شدت خشکی تا حدی است که حتی حیوانات در میان گیاهانی که در بستر آن رشد می‌کنند به گشت و گذار می‌پردازند.

علفزار

این دریاچه چگونه به وجود آمد؟

دریاچه جورج، دریاچه‌‌ای غیر قابل پیش‌بینی است که یکی از قدیمی‌ترین دریاچه‌های دنیاست. زمان پیدایش آن به یک میلیون سال قبل برمی‌گردد. دریاچه جورج هیچ خروجی‌ ندارد. پس در طول هزار سال تمامی املاح و نمک‌هایی که به این دریاچه ریخته شده بر روی هم تلنبار شده‌اند و میزان املاح آب این دریاچه به شوری آب دریاهاست.

دریاچه با آب شور

در اوایل دهه ۱۸۰۰، این دریاچه بسیار بزرگ‌تر از امروز بود. آن‌قدر بزرگ که از ماهی‌هایش استفاده‌های زیادی می‌شد. در دهه ۱۸۴۰ مقدار آب آن تا حدی خشک شد که ماشین‌ها می‌توانستند تا وسط دریاچه پیش‌روی کنند. اما وضعیت به همین منوال پیش نرفت و چند دهه بعد دوباره مقدار آب دریاچه بیشتر شد. تا حدی که عده‌ای تصمیم گرفتند تا در کنار آن اقامتگاهی مجهز به قایق و کشتی درست کنند.

در شروع قرن بعد، آب دریاچه دوباره خشک شد و کشتی‌ها و قایق‌ها بدون استفاده در کناره ساحل رها شدند.

استرالیا

چرا سطح آب دریاچه تغییر می‌کند؟

اینکه چه چیزی باعث تغییرات وسیع سطح آب این دریاچه می‌شود تا مدت‌ها معمایی رمز آلود بود. بعضی از مردم معتقد بودند که آب دریاچه از چشمه‌های پنهان زیرزمینی تامین می‌شود. زمانی که در بستر دریاچه شکافی به‌وجود می‌آید، دریاچه کاملا بدون آب می‌شود.

به گفته زمین شناس معروف استرالیایی، دریاچه جورج در واقع یک گودال و فرورفتگی بزرگ است که وقتی پر از آب می‌شود شکل و شمایل یک دریاچه را به خود می‌گیرد. در زیر بستر دریاچه همیشه آب وجود دارد که به طرز عجیبی کاملا شور است اما با افزایش بارندگی‌ها دریاچه کاملا پر از آب می‌شود. اگر به مطالب گردشگری عجیب علاقه دارید، نقطه وسط دنیا کجاست؟ را بخوانید.

دریاچه رمزآلود

پیشنهاد مطالعه: مطلب وسایل مورد نیاز سفر چیست؟ را بخوانید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۱۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  3. محمود سعیدی

    ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۵۳ ب٫ظ

    بسم الله الرحمن الرحیم باسلام با تشکر از مطالب مفید و آموزنده آن شا الله سلامت و عاقبت بخیر باشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۳ تیر ۱۴۰۱ در ۲:۲۴ ب٫ظ

      درود بر شما دوست عزیز و ممنون که همراه مجله ما هستید.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۲۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ تیر ۱۴۰۱ در ۳:۰۶ ب٫ظ

  6. مسعود

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۷:۳۶ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • الهام الهامی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۲۱ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۵۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

  10. shima

    ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱:۱۰ ب٫ظ

    خوبه

    پاسخ

  11. آروشا

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

    عالی جالب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…