فواید بی‌نظیر ویتامین C برای سلامتی!

۱۴
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ویتامین C یک ماده‌ مغذی ضروری برای بدن به‌شمار می‌رود. این ویتامین به شکل‌گیری و حفظ استخوان‌ها، پوست و رگ‌های خونی کمک می‌کند.
خواص ویتامین C

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است. این ویتامین به‌طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی مثل میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. مکمل‌های این ویتامین هم در دسترس هستند. از جمله دیگر نام‌های ویتامین C می‌توانیم به اسید آسکوریک، ال-اسکوربات یا ال-اسکوربیک اشاره کنیم. در این مطلب از مجله دلتا با خواص ویتامین C آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

کاهش خطر سکته‌ مغزی

جالب است بدانید، افرادی که در خون‌ آن‌ها ویتامین C کافی وجود دارد، ۴۲٪ کم‌تر از افراد دیگر دچار سکته‌ مغزی می‌شوند. مصرف میوه و سبزیجات باعث افزایش سطح ویتامین C خون‌ می‌شود، پس سعی کنید میزان میوه و سبزیجاتی را که در روز مصرف می‌کنید افزایش دهید.

فواید ویتامین C

بهبود زخم

این ویتامین به بدن در تولید کلاژن کمک می‌کند و در پوست، عضلات و سایر بافت‌ها وجود دارد. اگر ویتامین C کمی مصرف کنید، سرعت فرآیند بهبود زخم در شما کاهش پیدا می‌کند، چون توانایی بدن در تولید کلاژن کم می‌شود. اگر سطح این ویتامین در بدن شما کم باشد، زمانی که دچار زخم و جراحت می‌شوید، پزشک ممکن است به شما مصرف مکمل ویتامین C را توصیه کند.

کم‌خونی

یکی دیگر از خواص ویتامین C کمک به جلوگیری از کم‌خونی است. این ویتامین به جذب آهن کمک می‌کند. بعضی از متخصصان به افراد مبتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن توصیه می‌کنند که به همراه قرص آهن، مکمل ویتامین C مصرف کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۲۰ انجام شد، به بررسی ۴۳۲ فرد مبتلا به کم‌خونی ناشی از کمبود آهن پرداخت. این افراد مکمل آهن مصرف می‌کردند.

آلرژی

در واکنش آلرژیک، سیستم ایمنی بدن منجر به یک پاسخ التهابی می‌شود که می‌تواند منجر به علائمی مانند تورم و کهیر شود. طی این فرآیند، بدن گونه‌های فعال انرژی را تولید می‌کند که این موضوع می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود.

کاهش علائم آسم

آلودگی هوا شامل عناصر مختلف و مواد شیمیایی‌ است که می‌توانند به‌طرز منفی بر روی سلامت تاثیر بگذارند. بعضی از تحقیقات عنوان کرده‌اند که ترکیب ویتامین C و E ممکن است تأثیر آنتی‌اکسیدانی داشته باشند که این موضوع می‌تواند به کاهش علائم آسم و بیماری مزمن انسداد ریوی (COPD) کمک کند.

سلامت قلبی و عروقی

این ویتامین ممکن است به دلایل مختلف برای سلامت قلبی و عروقی مفید باشد. مطالعات عنوان کرده‌اند که این ویتامین ممکن است فواید زیر را داشته باشد:

  • خواص آنتی‌اکسیدانی داشته باشد.
  • به اتساع (گشاد شدن) رگ‌های خونی کمک کند.
  • تولید نیتریک اکسید را بهبود ببخشد‌.

این موضوع می‌تواند در محافظت در مقابل بیماری قلبی و فشار خون بالا نیز مفید باشد.

آب مروارید

این ویتامین ارزش‌مند، ممکن است به کاهش خطر آب مروارید و پایین آوردن سرعت پیشرفت تباهی لکه‌ زرد کمک کند.

مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا

مدت‌هاست دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ویتامین C باعث بهبود سیستم ایمنی می‌شود و نقش مهمی در توانایی بدن‌ برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس‌ها دارد. شما می‌توانید روزانه با مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم از این ویتامین، از ابتلا به سرماخوردگی در امان بمانید و با مصرف ۴۰۰۰ میلی‌گرم در روز، سرماخوردگی خود را درمان کنید.

پیشنهاد مطالعه: شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه مطلب ارزشمند علائم کمبود آهن در بدن چیست؟

۱۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ آبان ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۳۹۹ در ۸:۱۴ ق٫ظ

    لطفا از ویتامین c که در بازارها هست هم اطلاعاتی بزارید .خسته نباشید .

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۳۹ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید سپاس گزاریم.
      بله حتما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۴:۴۰ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۵۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۰۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۰:۱۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۲۴ ب٫ظ

  10. عرفان محبان

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۵ ب٫ظ

    عرفان محبان

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ در ۴:۱۵ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۲ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۵ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۳۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…