۵ راهکار کاربردی برای تقویت هوش هیجانی

۱۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هوش هیجانی نقش مهمی در موفقیت شغلی و شخصی افراد بازی می‌کند و نه تنها به شناسایی و مدیریت احساسات خود فرد کمک می‌کند، بلکه در تشخیص احساسات دیگران نیز نقش حیاتی دارد.
هوش هیجانی

هوش هیجانی (EQ) یا هوش احساسی (EI)، توانایی افراد برای شناسایی احساسات و عواطف خود و سایرین، شناخت اثرات آنها روی تفکر و رفتار و همچنین توانایی مدیریت اضطراب ‌، تنش و بحران‌های روحی است. مطالعه انجام شده توسط «Johnson & Johnson» نشان می‌دهد افرادی که هوش هیجانی بالاتری برخوردار هستند، در محل کار عملکرد بهتری نسبت به بقیه از خود نشان می‌دهند.

کارمندان بسیاری در سراسر جهان علی رغم بازدهی بالا تنها به دلیل اختلافی که ریشه در هوش هیجانی دارد، کار خود را ترک می‌کنند. مدیران بسیاری مسئولیت رهبری تیم‌های کاری را برعهده دارند که از سطح بالای هوش هیجانی برخوردار نیستند و همین مساله باعث بروز مشکلاتی برای آنها شده است.

تقویت هوش هیجانی

در این مطلب از مجله دلتا ۵ روش برای تقویت هوش هیجانی ارائه شده است:

۱- احساسات منفی خود را مدیریت کنید

وقتی بتوانید احساسات منفی خود را مدیریت کنید، کمتر تحت فشار قرار می‌گیرید. تصور کنید کسی شما را ناراحت کرده است، سریع به سراغ نتیجه گیری نروید. سعی کنید به روش‌های دیگری به این موضوع نگاه کنید. موضوع را از زاویه‌های دیگری نیز مورد توجه قرار دهید تا به راحتی عصبی نشوید. باید بتوانید در محل کار هوشیارتر باشید. با  این روش خیلی زود می‌توانید تغییراتی را در نحوه برخورد خود با موضوعات مختلف ببینید.

۲- مراقب کلماتی که بر زبان می‌آورید، باشید.

برای آنکه بتوانید در محل کار ارتباط خوبی با بقیه برقرار کنید، باید مراقب آنچه به زبان می‌آورید باشید. افراد باهوش معمولا کلمات خاصی را در ارتباطات خود به کار می‌برند. اگر جلسه کاری خوبی با مدیریت نداشته‌اید، باید همه چیز را با دقت بررسی کنید. چرا این اتفاق افتاده است؟ چه عاملی باعث شده جلسه خوبی نداشته باشید؟ اگر بتوانید آنچه در طی جلسه رخ داده را مرور کنید، شاید بتوانید مشکل را پیدا کنید.

راهکارهای تقویت هوش هیجانی ۳- همدلی را تمرین کنید

علاوه بر دقت روی ارتباط کلامی، باید روی ارتباط غیر کلامی‌تان نیز تمرکز لازم را داشته باشید. خودتان را جای دیگران بگذارید و مهارت همدلی یا امپاتی را در عمل تمرین کنید. هر کسی ممکن است مسایل خاص خودش را داشته باشد؛ اما با همدلی روابط هر دو طرف بهتر خواهد شد.

۴- عوامل استرس زا را بشناسید

در محیط کار ممکن است برخی عوامل باعث ایجاد استرس در شما شود. بهتر است آن عوامل را بشناسید. اگر دقیقا بدانید چه عواملی باعث می‌شود دچار استرس شوید، کنترل بیشتری روی خود خواهید داشت. مثلا اگر چک کردن ایمیل‌ها در هنگام شب باعث می‌شود، عصبی شوید، این کار را در زمان مناسبی انجام دهید که سر حال‌تر هستید.

۵- در برابر مشکلات عقب نشینی نکنید

برخی افراد در رویارویی با چالش‌ها و سختی‌ها، رفتار درستی از خود نشان نمی‌دهند. به جای شکایت کردن از شرایط موجود، بهتر است مثبت اندیشی را در پیش گرفته و افکار منفی را از خودتان دور کنید. در برابر سختی‌ها عقب نشینی نکنید و به مبارزه با آنها بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «فعالیت‌های ساده و مفرح برای تقویت ذهن و حافظه» را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ دی ۱۳۹۹ در ۷:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۹:۳۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۶ دی ۱۳۹۹ در ۴:۱۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۴۵ ب٫ظ

    بد بود

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۸ ب٫ظ

    ممنون تازه اشنا شدم ولی خوبه*

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۰۲ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۵۳ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…