ماهی لانگ فیش بدون آب زنده می‌مانند

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ماهی لانگ فیش (lungfish) یا ماهی سالاماندر (salamanderfish)  یک ماهی بومی آب های شیرین است که یک ویژگی خارق العاده دارد. این ماهی می تواند ماه ها و حتی سال ها را در خشکی و بدون دسترسی به آب زندگی کند.
ماهی لانگ فیش

همانطور که از اسم آن بر می آید (لانگ فیش به معنی ماهی شش دار) این ماهی یک سیستم تنفسی بسیار تکامل یافته دارد که می تواند اکسیژن را نیز به طور مستقیم از هوا دریافت کند؛ درست مانند موجودات دیگری که روی زمین زندگی می کنند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا با ماهی لانگ فیش آشنا می‌شوید.

ماهی لانگ فیش بدون آب زنده می‌مانند

در واقع برخی از گونه‌های ماهی لانگ فیش چنان به تنفس از طریق هوای آزاد عادت کرده‌اند که رفته رفته و در دوران بلوغ دیگر به آبشش نیاز ندارند. اگر چه این ماهی همچنان در آب زندگی می‌کند اما باید برای نفس کشیدن به سطح آب بیاید. آبشش‌های این ماهی در دوران بلوغ کارآیی خود را از دست می‌دهند بدین ترتیب اگر برای مدت زیادی زیر آب بماند غرق خواهد شد.

ماهی‌های لانگ فیش مانند انواع مارماهی‌ها بدن کشیده‌ای دارند با باله‌هایی تار مانند در نزدیک سر  و باله‌های لگنی که برای شنا کردن و خزیدن در کف دریا از آن‌ها استفاده می‌کند. این ماهی معمولا در آب‌های کم عمقی مانند مرداب‌ها یا لجن زارها زندگی می‌کند اما گونه‌هایی از آن‌ها در رودخانه‌ها نیز یافت می‌شوند.

این ماهی در صورتی که به آب دسترسی داشته باشد همانند یک ماهی معمولی رفتار می‌کند بدین صورت که در آب شنا کرده و از ماهی‌های کوچک و سخت پوستان کف آبگیرها و رودخانه ها تغذیه می‌کند. اما در دوران خشکسالی که آب در دسترس وی قرار ندارد، لانگ فیش در درون گل و لای خود را پنهان می کند و با بلعیدن گل و لای و دفع آن از طریق آبشش‌ها به اعماق زمین میرود. وقتی که به یک عمق مطمئن و راحت رسید همانجا مانده و با ماده لزجی که از پوستش ترشح می‌شود یک ساختار پیله‌ای شکل دور بدن او تشکیل می‌شود که بعد از مدتی سفت می‌گردد و تنها دهان ماهی برای تنفس بیرون از این پوشش باقی می‌ماند. در این دوران ماهی لانگ فیش به شدت متابولیسم بدن خود را پایین آورده و برای زنده ماندن از بافت‌های ماهیچه‌ای انتهای دم خود تغذیه می کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «طوطی دراکولا پرنده‌ای زیبا و وحشتناک» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…